2023 05 mei. Vrijheidsmaaltijd

ROTARY = ACTIE

Verbinding zoeken en maken en daaraan actie koppelen: dat is in een notendop waar Rotary voor staat. Omdat Rotarians in clubverband (wekelijks) bijeen komen, is de hechte band tussen de clubleden de basis van alles wat club onderneemt. En: overgaan tot actie zit Rotarians nu eenmaal in het bloed.

Drie voorbeelden uit de afgelopen maanden. Vanuit de wekelijkse gezelligheid wordt de blik al snel verruimd naar de wereld om ons heen: plaatselijk, landelijk, wereldwijd.

Er liggen om die reden directe lijnen met allerlei maatschappelijke organisaties in de regio. Een sprekend voorbeeld van het handen uit de mouwen steken is het meedoen met een project van Present Purmerend, de stichting die een brug slaat tussen mensen die iets te bieden hebben en mensen die geholpen kunnen worden. Dus ging een groep Rotarians aan de slag in een tuin van iemand die wel wat handjes kon gebruiken om de zaak daar op te ruimen zodat er ook rond het huis met plezier geleefd kon worden. Letterlijk: actie om de hoek, waarbij je als club voor iemand echt het verschil kunt maken.

Een landelijk initiatief om via oer-Hollandse carillons stil te staan bij 1 jaar oorlog in Oekraïne werd door Rotary in de regio voortvarend opgepakt. Dus speelden op 24 februari ’s avonds de carillons van Purmerend en Edam het Oekraïense volkslied, dat werd meegezongen door tientallen aanwezige Oekraïense vluchtelingen die in de regio verblijven. Met koffie, thee, een drankje en snoep voor de kinderen werd het op die frisse februari-avond toch een warme ontmoeting tussen Nederlanders en Oekraïners.

Een heel recent project is het organiseren van de Vrijheidsmaaltijd op Bevrijdingsdag op de Koemarkt. Een gezellige ontmoeting van een zeer uiteenlopend gezelschap met een lunch onder kramen die feestelijk waren versierd met rood, wit blauwe zeilen. Rotarian Jaap Bos, die 9 jaar was toen de oorlog begon, opende de Vrijheidsmaaltijd met een inleiding over het thema Vrijheid/Onvrijheid. Voor meer tientallen aanwezigen was er, na de toast op Bevrijdingsdag, een lunch met soep en broodjes; onder kramen werd daarna het thema van de dag besproken waarbij iedereen het gesprek kon aangaan met zijn of haar ‘lunch-genoten’.

Tot slot: dat Rotary al sinds 1985 met de WHO bezig is met een wereldwijd project om polio de wereld uit de helpen, is zeker nog het melden waard. Polio is de wereld bijna uit – onder andere door de inspanningen van Rotarians, die wereldwijd met allerlei acties vele honderden miljoenen euro’s bijeen brachten.