2023 07 juli. Installatie Hans Ruck gouverneur

RC Purmerend: in 10 jaar

twee Rotary-gouverneurs

Purmerend blijkt een goede ‘broedplaats’ te zijn voor Rotary-gouverneurs. Zaterdag werd in het oude stadhuis van Edam Hans Ruck geïnstalleerd als gouverneur van Rotary-district D1580. Daarmee levert RC Purmerend in 10 jaar jaar tijd zijn tweede gouverneur, want ook in 2013 bekleedde clublid Jan Lucas Ket die functie.

Rotary heeft in Nederland zo’n 15.000 leden in bijna 500 clubs, die zijn ondergebracht in 7 districten. De gouverneur heeft een jaar de leiding over een district en ziet erop toe dat de Rotary-doelstellingen hoog in het vaandel blijven staan. Ruck zwaait komend jaar de scepter over een district dat zich in grote lijnen uitstrekt over de provincie Noord-Holland.

Wereldwijd telt Rotary 1,4 miljoen leden, die zich actief in zetten voor projecten – lokaal en internationaal. De organisatie is daarmee één van de grootste vrijwilligersorganisaties ter wereld. Belangrijk speerpunt sinds de jaren 80 is het uitroeien van polio door een intensieve inentingscampagne. Samen met VN en ondersteund door de Bill en Melinda Gates-Foundation lijkt dat doel bijna bereikt: afgelopen 6 maanden waren er nog slechts 3 gevallen van polio.

De Edammer Ruck heeft er enorm veel zin in om aan de slag te gaan. ‘Ons jaarthema is ‘Create hope in the World’; daar gaan we samen aan werken. We hebben in ons district 78 clubs met heel veel leuke mensen die niet bang zijn om de handen uit de mouwen te steken. En het mooie is dat we daarbij de gezelligheid niet uit het oog verliezen.’