Nieuwjaar, wanneer valt dat eigenlijk?

De maand januari is traditioneel de maand waarin we elkaar een "gelukkig nieuwjaar" of "het beste" wensen. Gebruik is om dit na 31 januari niet meer te doen, dan zijn we er wel klaar mee. Daarom organiseert Rotary Pumerend- Waterland op woensdag 31 januari 2024 een lezig over de verschillende rituelen die horen bij de verschillende vieringen van Nieuwjaar.

Het is niet onbekend dat verschillende religies ook verschillende momenten hebben waarop het nieuwe jaar gevierd wordt. Joods, Islamitisch, Boeddhistisch, zijn slechts enkel voorbeelden. Niet alleen de datum is anders dan 1 januari, maar ook de rituelen erom heen zijn anders. In Nederland is het dominante ritueel oliebollen en vuurwerk, maar in vele andere landen zijn andere rituelen voor de Nieuwjaarsvieriung relevant.

Waarom vieren we eigenlijk de overgang van "oud"naar "nieuw"? Is dit iets universeels?

Westerse tradities

Op die vragen zal Irene Stengs antwoord geven in haar lezing op 31 januari aanstaande. Zij is bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en senior onderzoeker bij het Meertens Instituut. Haar vakgebied is antropologie en ze heeft vele onderzoeken op haar naam staan. Met haar grote kennis van rituelen in onder andere Zuid Oos Azië zal de vergeleijing met de westerse tradities een belangrijke element van haar lezing zijn.

Daarnaast kunnen we constateren dat ons land steeds diverser wordt qua samenstelling van de bevolking en dat daarmee ook allerlei nieuwe tradities en rituelen gaan ontstaan in onze maatschappij

Toegang gratis

Voor Rotary Purmerend-Waterland genoeg reden om deze lezing te organiseren en iedereen uit te nodigen die belangstelling heeft voor dit onderwerp. U hoeft dus geen lid te zijn van Rotary. De toegang is gratis en de lezing zal plaatsvinden in Restaurant Spijkerman in Purmerend, op woensdag 31 januari. Aanvan 20:00 uur, inloop vanaf 19:45.

Vooraf aanmelden

Graag wel te voren aanmelden door een mail te sturen aan rcpurmerendwaterland@gmail.com, onder vermelding van het aantal personen dat komt. Mocht je nog meer willen weten over de lezing of over Rotary bezoek dan onze website.