Oorlog en Vrede

Na de eerdere lezingen op 31 januari, 13 maart of 10 april j.l., en wij nodigen u graag uit voor de volgende lezing die wij organiseren op woensdag 8 mei aanstaande

De titel van deze lezing is: VREDE EN VEILIGHEID, IS DAT NOG HAALBAAR?

In de eerste dagen van mei is in Nederland de traditie geworteld dat wij herdenken en vieren. We herdenken op 4 mei en vieren op 5 mei dat de Tweede Wereldoorlog ten einde kwam. Inmiddels herdenken we ook andere slachtoffers van andere conflicten en oorlogen.

Vrede en Veiligheid

Rotary Purmerend-Waterland heeft daarom voor haar vijfde lezing het thema Vrede en Veiligheid gekozen. Het onderwerp mag zich inmiddels weer volop in de aandacht weten, met de oorlog in Oekraïne als levend bewijs dat vrede en veiligheid in Europa zo maar weer op de tocht kan komen te staan. Ook buiten Europa zijn er talloze oorlogen, conflicten, en (potentiële) brandhaarden die ondanks de feitelijke afstand tot ons land of Europa tot veel zorgen leiden.

Ervaren deskundige Ivo van de Wijdeven

We hebben Ivo van de Wijdeven bereid gevonden om ons door deze thema’s heen te leiden. Hij is historicus en analist en is jaren als adviseur van de minister-president actief geweest. Zijn verhalen en analyses hebben onder meer hun weg gevonden naar media als RTL Nieuws, VPRO OVT, BNR, NRC, Historisch NieuwsbladCl

ingendael Spectator en De Correspondent.

Zijn recent verschenen boek Alle rafelranden van Europa werpt een licht op de geschiedenis van Europa en zijn buren. Hedendaagse conflicten hebben wortels in het verleden. Fenomenen van nu – zoals de Russische agressie, de opkomst van China en oorlogsgeweld in het Midden-Oosten – staan niet op zichzelf. De drijfveren van de hoofdrolspelers op het wereldtoneel zijn vaak al eeuwenoud.

Politiek en geschiedenis

De afgelopen jaren heeft hij veel gepubliceerd over de wijze waarop politici de geschiedenis gebruiken voor politiek gewin. Nostalgisch nationalisme heeft internationaal en in Nederland een grote opmars gemaakt. Politici houden de samenleving een geïdealiseerd verleden voor als oplossing voor alle problemen, een gouden tijd die niet meer bestaat.

Rotary Purmerend-Waterland nodigt een ieder uit deze lezing bij te wonen: om beter te begrijpen hoe de geschiedenis ingezet wordt in politieke strategieën en hoe machthebbers als Poetin die geschiedenis gebruiken om te rechtvaardigen dat Rusland een soeverein land kan binnenvallen en inwoners van dat land wil vernietigen.

Gratis toegang

Ook deze lezing is weer gratis toegankelijk, en zal plaatsvinden op woensdagavond 8 mei om 20.00 uur bij Restaurant Spijkerman, inloop vanaf 19.45 uur. Als u belangstelling heeft om te komen, graag opgeven via: rcpurmerendwaterland@gmail.com onder vermelding van aantal personen.