2023: Vuurproef voor Rotary Kinderkamp

Frits Boddeman | 07/08/2023

Een nieuwe naam voor het kamp én een nieuwe locatie! De verhuizing van Vlieland naar Schiermonnikoog heeft de vuurproef met gemak doorstaan. We kijken terug op een kamp in de natste maand van deze zomer, waarbij de wind zich ook niet altijd onbetuigd liet. Het mocht de pret niet drukken; de bijna veertig deelnemertjes hebben zich prima vermaakt!

Het aanbod van (strand)activiteiten op Schiermonnikoog is dan ook hoog. De week vloog voorbij met vliegeren, bodyboarden, krabben vangen, strandjutten, pijl & boog schieten en zeehondjes opzoeken. Maar ook binnen of bij de fraaie groepsaccommodatie was voldoende vermaak, zoals de filmavond, lasergamen, disco en de bonte avond. Het weekprogramma werd in overleg samengesteld door Esther Hagen. Zij runt op Schiermonnikoog al vele jaren vergelijkbare kampen en kent het klappen van de (lokale) zweep. De ontvangst op het eiland was allerhartelijkst; zo had de plaatselijke VVV voor ieder kind een presentje klaarliggen. En ook de enthousiaste hulp van Rotaryclub Schiermonnikoog was een prettige steun in de rug.

Onder het motto ‘never change a winning team’ was circus Tadaa - al vele jaren een vaste activiteit op Vlieland - ook hier in het programma opgenomen. ’s Morgens studeren de kinderen een circusact in, die ’s middags voor publiek wordt opgevoerd. Vanwege de weersomstandigheden moest dit onderdeel helaas in de ijlings gehuurde gymzaal plaatsvinden.

Eveneens ongewijzigd was de inzet van de groep enthousiaste studenten die als vrijwilliger het  kamp begeleiden. De ‘juffen’ en ‘meesters’ lijken onvermoeibaar als je ziet hoe ze de hele dag met de kinderen bezig zijn. Ze gaan gemiddeld drie jaar achtereen met ons mee en offeren daar een deel van hun vakantie voor op.

Een nieuwe dimensie ten opzichte van het voormalige Vlielandkamp was dat de verplaatsing over het eiland per fiets gebeurde. Het bleek in de praktijk geen enkel probleem om met de groep in colonne van A naar B te fietsen, ook al omdat Schiermonnikoog autoluw is.

Volgens traditie kregen de kinderen vóór het vertrek naar de veerboot nog een felblauwe Rotary hoodie. Een nuttig kledingstuk voor de drager, maar vooral ook handig voor de leiding. Zo kunnen ze de groep in de drukte op de boot goed in de gaten houden.

Blijkens een emotioneel afscheid van hun ‘juf’ en ‘meester’ in Lauwersoog, hebben de kinderen van het kamp genoten. Bij terugkeer op school hebben nu ook zij een verhaal te vertellen over hun vakantie. En dat dankzij de Rotaryclubs die hen hebben aangemeld of die het project Rotary Kinderkamp op welke manier dan ook steunen. Ook voor de coördinatoren Diana Bakker (RC Purmerend-Polderland) en Frits Boddeman (RC Purmerend-Weidevenne) zit het kamp er weer op. Hen rest nog de evaluatie over wat er goed ging in dit kamp en wat in de editie van 2024 nog extra aandacht kan gebruiken.