RND Kenniscafé 22 maart 2022

Aard van de plek M4H

Door Annette Matthiessen, senior stedenbouwkundige

De huidige fruit- en saphavens van Merwe-Vierhavens staat een grote transformatie te wachten. Gemeente en Havenbedrijf willen het gebied Merwe-Vierhavens (M4H) ontwikkelen tot innovatief woon-werkmilieu, optimaal ingericht voor de innovatieve maakindustrie en met een mix van werken, wonen, cultuur, horeca, sport en onderwijs.  Waar nu nog vrachtwagens rijden gaan straks kinderen spelen en waar nu nog goederen worden opgeslagen gaan straks gezinnen wonen.

Het ruige en rauwe karakter van de Merwe-Vierhavens is niet alleen een uitdaging, het is ook tegelijk een grote kans voor de gebiedsontwikkeling. Het ademt vrijheid en stoerheid. Zoals een ondernemer uit M4H al jaren geleden heeft meegegeven “Je moet in de geest van het gebied blijven. Zonder karakter heb je geen bestaansrecht.”

Wat is het karakter van het gebied dan precies? Wat betekent de overgang van voormalig havengebied naar stadswijk voor de ruimtelijke structuur?

Annette Matthiessen, senior stedenbouwkundige van Merwe-Vierhavens, brengt met de lezing 'Aard van de plek M4H’ op een beeldende manier de plannen van de toekomst voor Merwe-Vierhavens samen met de ontstaansgeschiedenis van deze unieke Rotterdamse haven.

18.00 uur inloop buffet
18.30 uur buffet
20.00 uur start lezing
21.00 uur napraten
21.30 uur einde

Het buffet is facultatief; als je dit overslaat, ontvangen wij je graag om 19.30 uur.

Gemaal op Zuid, Pretorialaan 141, 3071 EL Rotterdam. Gratis parkeren.

Aanmelden

Koop hier je kaarten: € 30,00 inclusief buffet en € 6,00 indien je alleen naar de lezing komt.

RND Kenniscafé