xx

Vernieuwing!

Rotaryclub Rotterdam Nieuwe Dag is gegroeid. Het aantal leden is in één jaar verdubbeld. De club is geheel vernieuwd, jonger, meer divers, klaar voor de toekomst. Hoe hebben we dat gedaan?

Vernieuwingsstrategieën

Er zijn verschillende strategieën om als club te vernieuwen. Langzame groei, door het incidenteel aannemen van nieuwe leden, is een voor de hand liggende groeistrategie, maar dat werkte voor ons niet. Je kunt ook samengaan met een andere club, een nieuwe club opstarten, of de clubvoorwaarden aanpassen om drempels te verlagen. In ons geval zouden we bijvoorbeeld kunnen overgaan van ochtend- naar avondclub. Voor ons was geen van deze strategieën geschikt. We vonden (en vinden) het belangrijk om ons speciale karakter te behouden. We zijn een eigenzinnige ochtendclub, we vinden onszelf heel speciaal (zoals iedere Rotaryclub ;-)). Door samen te gaan met een andere club zouden we teveel van ons unieke karakter moeten inleveren. Een nieuwe club opstarten was voor RND niet opportuun, maar er is overigens een mooi voorbeeld van hoe dat kan werken: Rotary Rotterdam Feijenoord.

Onze aanpak

Meerdere leden in één keer toe laten treden, dat was onze strategie. Het verplicht je om een grondig programma op te zetten voor introductie en begeleiding van de nieuwe leden. Dat geeft een stevige impuls, zowel voor de zittende als voor de nieuwe leden.

Hoe kom je aan zo’n grote groep ineens? Allereerst is het belangrijk om goed te bedenken waar je club voor staat en heen wil. Een helder profiel van de club is noodzakelijk om te kunnen bepalen welke mensen daar verder bij passen. Wij hebben in dit verband extra gelet op leeftijd, diversiteit en beroep. Rotary is een professionele club, met leden uit verschillende disciplines. Juist die verschillen maken het Rotary netwerk zo interessant en waardevol.

Een kleine commissie heeft lijsten opgesteld met passende profielen en daar personen in de stad bij gezocht. Uit deze longlist is een selectie gemaakt, zijn mensen benaderd en uitgenodigd om samen lid te worden. Dat heeft gewerkt. Dertien mensen zijn na drie kennismakingsbijeenkomsten in één keer tegelijk toegetreden.

Een verdubbeling van de club!!

Succesfactoren

Begeleiding is een belangrijke factor in dit succes. Nieuwe leden zijn in mentorgroepjes aan elkaar gekoppeld. Deze extra ondersteuning voor de nieuwe leden is onontbeerlijk om de integratie in de club te verzekeren en te versnellen. Binnen korte tijd zijn de nieuwe leden actief en betrokken, in presentaties, commissies en projecten. Dit alles ondanks de bijzondere corona-omstandigheden.

Dit is allemaal gelukt dankzij grote inspanning van een drietal toegewijde leden, die hier veel energie en tijd in hebben gestoken. Het werkte omdat er door hun zo sterk aan getrokken werd. Maar tegelijkertijd werd de aanpak volledig gedragen door de hele club, die de nieuwe aanwas in zijn armen heeft gesloten, enthousiast is over deze impuls en er nieuwe energie van heeft gekregen.

We gaan door op deze weg, de volgende longlist ligt alweer klaar.

Meer weten?

Wil je meer lezen over de details van deze aanpak, bekijk dan het stappenplan.

Hoe ziet onze nieuwe club eruit?

Heb je belangstelling voor onze ochtendclub, neem gerust contact met ons op.