Girls' Empowerment

Girls’ Empowerment - Laten we meisjes extra steun geven

Een initiatief van Rotary
Met dit initiatief van kunnen Rotarians in de hele wereld de gezondheid, het welzijn, de veiligheid en de opleiding van meisjes en jonge vrouwen aanzienlijk verbeteren.

Waarom meisjes

Gezonde, veilige en goed opgeleide meisjes kunnen voor zichzelf zorgen

Ze kunnen daardoor een hoger inkomen verwerven (loonkloof)

Als vrouwen hetzelfde deel zouden uitmaken van de arbeidsmarkt als mannen in 2025 levert dat wereldwijd 28 biljoen dollar op (World Economic Forum)

Meisjes zouden hun eigen toekomst moeten kunnen uitstippelen. We hebben de plicht hun rechten en welzijn te waarborgen

Gezondheid en voeding

In Nederland heeft 1 op de 10 meisjes te maken met menstruatiearmoede: te weinig geld om menstruatieproducten te kopen.

Elke dag worden in ons land 35 baby’s in armoede geboren. Een deel van de moeders zijn tienermoeders.

Een kwart van de 2- tot 25-jarigen kampt met overgewicht.

De mentale gezondheid van meisjes in Nederland is de afgelopen 5 jaar sterk verslechterd (bron: HBSC: Health Behaviour School-aged Children)

Geweld tegen meisjes

Bijna de helft (45%) van de Nederlandse vrouwen heeft sinds hun 15de jaar een vorm van fysiek of seksueel geweld ervaren. Het Europese gemiddelde ligt op 33%.

Bijna driekwart (73%) is ooit seksueel geïntimideerd. Eén op de tien vrouwen is ooit in haar leven verkracht.

Kindhuwelijken zijn in Nederland bij wet verboden. Toch worden er naar schatting jaarlijks zo’n 250 kindhuwelijken gesloten in ons land.

Tienermoeders

In 2023 zijn er in Nederland in totaal 2,8 tienermoeders per 1.000 meisjes van 15 tot en met 19 jaar. In absolute cijfers gaat het in totaal om 1.358 tienermoeders in 2023.

Rotterdam, Den Haag en Amsterdam zijn de drie steden met het hoogste aantal tienermoeders, goed voor ruim 19% van het totaal aantal.

Vaak een lagere sociaal-economische status, zwak netwerk, stress, hogere kans op gezondheidsproblemen.

Vier op de tien tienermoeders heeft veel hulp nodig (praktisch en financieel)

Opleiding en vaardigheden

Wereldwijd gaan veel minder meisjes dan jongens naar school. De redenen volgens de Verenigde Naties: geweld, slechte gezondheid, intimidatie en kindhuwelijken.

Zo’n 80 miljoen meisjes gaan niet school.

Zonder schoolopleiding kunnen meisjes zich niet ontwikkelen en is het moeilijker een baan te vinden met perspectief.

De kans op economische en financiële onafhankelijk neemt drastisch af zonder opleiding.

Loonkloof in Nederland

Gelijke lonen voor iedereen staat al sinds 1973 op de agenda.

De loonkloof bestaat nog steeds: vrouwen verdienen gemiddeld 13 procent minder dan mannen.

Vrouwen doen nog steeds veel meer onbetaald werk dan mannen.

Voor elke vrouwelijke leidinggevende zijn er zes mannelijke.

Commissie Van Rijn: veel vrouwen hebben op de werkvloer veel last van het simpele feit dat ze vrouw zijn

Wat kunnen wij doen?

Rotaryclubs en districten kunnen de positieve van meisjes en jonge vrouwen versterken door projecten te adopteren.

De commissie Girls’ Empowerment van D1600 heeft een serie voorbeeldprojecten waarmee clubs direct aan de slag kunnen (laagdrempelig).

Meisjes/jonge vrouwen voordragen voor RYLA

Meedoen aan Orange the World

Stichting Babyspullen ondersteunen

Sportfonds Zuid-Holland kan meisjes extra ondersteunen