End Polio Now

KOM MET JE ROTARY CLUB
IN ACTIE VOOR
END POLIO NOW!

De End Polio Now tulpenactie 2022 is gestart.

Ook het afgelopen jaar hebben veel Rotarians gezorgd dat een mooie bijdrage is geleverd aan het uitroeien van polio.

De End Polio Now tulpen bloeien dit voorjaar niet alleen in Nederland, maar ook in België, Duitsland, Canada, Frankrijk, Verenigde Staten, Zweden en Zwitserland.

In één doosje zitten 25 tulpenbollen.
Een projectverpakking met 2.500 bollen is voldoende om 25 vierkante meter te beplanten.
In 2022 zijn totaal 12.704 doosjes en 19 projectverpakkingen (gelijk aan 1900 doosjes) gekocht.
Daarmee is de netto bijdrage over 2022 € 168.000,--.

Het Nederlandse Rotary District 1560 doneerde ook nog € 12.000,--.

Met extra bijdragen vanuit het Rotary World Fund en de Bill & Melinda Gates Foundation zorgden onze End Polio Now tulpen  sinds we in 2014 begonnen met de verkoop voor € 2.750.000,-- aan middelen om de ziekte polio te bestrijden.

Daar zijn we trots op.

We willen doorgaan tot het doel, een wereld vrij van polio, is bereikt.

WAT IS POLIO?

Polio (Poliomyelitis), dat ook wel kinderverlamming wordt genoemd, is een virusziekte die een ontsteking in de grijze stof van het ruggenmerk veroorzaakt. Polio is een sluipende ziekte die bij 95% van de gevallen geen symptomen vertoont maar wel verspreidt wordt.

Onder andere door slechte hygiëne wordt het virus op andere mensen overgebracht. Bij de ongelukkige 1% van de besmette gevallen treden er spierverlammingen op. Dit is vooral bij het poliovirus type 1.

https://www.endpolionowtulp.nl/bestanden/wat-is-polio_foto.jpgZodra het virus in de chronische fase terecht komt zijn de verlammingen ongeneeslijk met blijvende spierzwakte tot gevolg. Groeiende kinderen krijgen ook misvormingen omdat aangedane ledematen zich niet meer normaal kunnen ontwikkelen of worden kromgetrokken door nog wel functionerende spieren. Wanneer de ademhalingsspieren verlamd raken leidt polio tot de dood. Naarmate men ouder is op het moment van besmetting stijgt de kans op  dergelijke afloop.

Door preventieve vaccinatie en goede hygiëne kan polio en besmetting worden voorkomen. Sinds 1988 (de start van de campagne van de Wereldgezondheidsorganisatie) is het aantal polio incidenten al met 99% gedaald.

Ondanks dat er nog 1% te gaan is kunnen oorlogen of conflicten de vaccinatie tegen polio belemmeren. We zijn "this close" om polio voor altijd uit te roeien. Helpt u mee?

Hier vindt u een document met achtergrond informatie over de strijd van rotary tegen poliomyelitis.

Op deze link kunt u alles vinden over de strijd tegen polio: polioeradication.org

TOP 5 REASONS TO END POLIO NOW

To improve lives