Voices for Peace’ event voor Oekraïne

Op donderdag 24 augustus werd in de prachtige Oude Kerk in Voorburg stilgestaan bij de onafhankelijkheidsdag van Oekraïne. Rotary Voorburg en Rotary Voorschoten-Leidschendam organiseerden dit evenement samen met mensen uit Oekraïne.

Beiaardier Gerda Peters trapte de middag af met afwisselend Oekraïense en vrede melodieën terwijl ondertussen een in schuilkelders gemaakte expositie bekeken kon worden.

In de kerk werd vervolgens de opbrengst van het Rotary benefietconcert van 24 februari jl met een symbolische cheque overhandigd door burgemeester Martijn Vroom namens Rotary Voorburg aan Tilly Zwartepoorte, voorzitter van de Stichting Stedenband, namens Rotary Konstancin. De opbrengst van het benefietconcert, €3932 is met dank aan de oude vriendschapsband met Konstancin goed terechtgekomen in een traumacentrum voor kinderen in Borodyanka.

Vervolgens speelden celliste Katja Dirven-Didychenko en violist József Lendvay, daarna het Oekraïens-Voorburgse piano duo Berki en als laatste zong het Oekraïense koor ‘Grono’ (druiventros) uit Overgoo in Leidschendam.

De muziek werd afgewisseld met indrukwekkende speeches van Oleg Guziy van de organisatie ‘Zeilen van Vrijheid’ en Jakob de Jonge, voorzitter van The Hague Peace Projects.

De middag werd afgesloten met het gezamenlijk zingen van twee canons en het legendarische ‘Imagine all the people’ van John Lennon. De aanwezige Oekraïners lieten weten dat de invulling van het programma en de aanwezigheid van veel publiek uit zowel Oekraïne als Nederland, een enorm hart onder de riem was.

Over Rotary

Rotary Voorburg is een serviceorganisatie, dat wil zeggen: de leden steunen op verschillende manieren hun medemensen en projecten in de samenleving. Rotary is ook een netwerk waarbinnen de leden bereid zijn hun (vak-)kennis in dienst te stellen van de gemeenschap en direct of indirect deel te nemen aan charitatieve en educatieve projecten. Rotary Voorburg bestaat 76 jaar, telt ruim 40 leden en maakt deel uit van de internationale Rotary organisatie (opgericht 23 februari 1905) met 34.000 clubs in bijna 200 landen en 1,2 miljoen leden. In Nederland bestaat Rotary in 2023 100 jaar en zijn er ruim 19.000 leden in ongeveer 500 clubs.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Annet Weijermars; 0624366906 - aweijermars@gmail.com

Foto’s Ap de Heus