Club Zeist

Rotaryclub Zeist

Het begin

Het initiatief tot het oprichten van een Rotary Club wordt als regel genomen door een reeds bestaande club. Zo nam in 1946 Rotary Club Utrecht het voortouw voor het stichten van een club in Zeist en selecteerde 18 Zeister heren met zeer uiteenlopende professies om Rotary in deze gemeente vorm te geven, van de notaris en bankier tot fabrieksdirecteur, van de rector van het lyceum en medicus tot grootgrondbezitter. Die diversiteit van beroepen binnen het ledenbestand is nog steeds een fundamenteel uitgangspunt: het bij elkaar brengen mensen met totaal verschillende achtergronden. Hiermee krijgt de club een groot aantal raakvlakken met de samenleving waarvoor Rotary zich dienstbaar wil maken. Voor het individuele lid is het aspect van het ontmoeten van en samenwerken met mensen uit zeer uiteenlopende sectoren van de gemeenschap, wellicht het meest belangwekkende.

In de wekelijkse bijeenkomsten komt dit veelvuldig tot uiting, bijvoorbeeld door de zogenaamde jobtalks waarin een lid een voordracht houdt over zijn loopbaan en zijn beroep, door de bedrijfsbezoeken of door lezingen van leden over een actueel onderwerp. Daarnaast worden er regelmatig gastsprekers uitgenodigd.

Verdere groei

Het tamelijk elitaire gezelschap van 1946 ontwikkelde zich voorspoedig en het ledenaantal groeide gestaag naar circa 70 in de jaren negentig. Op dit moment telt de club circa 45 leden. De huidige mening is dat de club niet veel groter zou moeten worden. De onderlinge band en het elkaar goed leren kennen worden van groot belang geacht voor het functioneren van de club en dus voor het realiseren van de doelstellingen.

Gedurende vele jaren bestond Rotary Club Zeist uitsluitend uit leden die in Zeist woonden en hier ook werkten. Vanaf het begin begaven de leden zich ‘s maandags tussen de middag te voet of fietsend, want slechts weinigen beschikten over een auto, voor de lunchbijeenkomst naar Figi. Dat bleef zo tot begin jaren tachtig. In de praktijk bleek het heel moeilijk te zijn om nieuwe leden aan te trekken, die hun werk buiten Zeist hadden. Dat was een goede reden om in 1982 te besluiten voortaan ’s maandagsavonds bijeen te komen. Deze verandering heeft de mogelijkheden nieuwe leden te werven bepaald verbeterd.

Vrouwen in de club, een historische verandering

Zou de Rotary Club slechts een gezelligheidsvereniging of een soort sociëteit zijn, dan zou het heel verdedigbaar zijn om geen vrouwen toe te laten tot wat een typische mannenclub was. Echter, gezien de doelstellingen van Rotary en haar activiteiten binnen een voortdurend veranderende samenleving waarin vrouwen hun plaats hebben verworven, is het geboden ook vrouwen bij het Rotary-gebeuren te betrekken.

De toelating van vrouwen tot Rotary Club Zeist heeft veel voeten in aarde gehad. De discussie begon in 1992/93 en veroorzaakte enige beroering. Het eerste voorstel werd weggestemd, met als gevolg dat enkele leden hun lidmaatschap beëindigden. In 1996 werd daarentegen – na een ingelaste adempauze van drie jaar – zonder de geringste tegenstand tot de toelating van vrouwen besloten. Er zijn thans 12 vrouwen lid van onze club. Anno 2017 kan alleen maar worden geconstateerd, dat Rotary Club Zeist zich gelukkig mag prijzen met deze – toen historische – verandering die uitsluitend een positieve uitwerking heeft gehad.

60 Jaar jong

Rotary Club Zeist is inmiddels ruim 71 jaar oud, wat min of meer automatisch inhoudt dat de gemiddelde leeftijd van de leden hoger is dan die van een club van bijvoorbeeld 10 of 15 jaar oud. In beginsel is leeftijd geen criterium voor het lidmaatschap, zodat ieder lid zo lang kan blijven als hij/zij zelf verkiest. In vroeger tijden leidde dit tot vergrijzing. Vandaag de dag is dat veel minder het geval, nu steeds vaker oudere leden opstappen en plaats maken voor nieuwe, jongere leden.

Ook binnen Rotary Club Zeist voltrekt zich dit proces en trekken regelmatig leden die niet langer actief werkzaam zijn in hun beroep of bedrijf, zich terug. In 2005 en 2006 traden zelfs 15 oudere leden uit, die nu een eigen vriendengroep vormen. Ook is er inmiddels een Past Rotarian club in Zeist en een aantal leden van onze club en van de andere club in Zeist, Op Seyst, heeft zich daarbij aangesloten.