Tulpenactie End Polio Now

Door Rotary internationaal is in 1985 het project om polio (kinderverlamming) de wereld uit te helpen omarmd en is de werving van geldmiddelen wereldwijd uitgerold.

In 2013 zijn door de Nederlandse Rotary Gouverneurs de rechten gekocht om een nieuwe variëteit de naam End-Polio-Now-Tulp te geven; de start van een jaarlijks terugkerende tulpenactie.

Met deze actie is vanaf 2014 vanuit Nederland reeds € 920.000 overgemaakt voor de strijd tegen Polio. Dit bedrag is door de Bill&Melinda Gates Foundation verdrievoudigd tot € 2.760.000, voldoende om ruim 5,5 miljoen kinderen te vaccineren!

Wereldwijd kwam er 20 miljard dollar beschikbaar voor het vaccinatieprogramma’s tegen polio. Het aantal ziektegevallen is met ruim 99,9% verminderd.

Ook Rotary Club Zierikzee neemt al jaren deel aan deze actie. In 2022 kwam € 2310 beschikbaar voor vaccinatie. Hiermee kunnen ruim 4000 kinderen worden gevaccineerd.

Tevens zijn er afnemers die de actie steunen en de gekochte bollen graag doneren. Ze zijn in bakken geplaatst en zullen door leden voor de bloei bij een zorginstelling of in een openbare ruimte worden geplaatst als bloemengroet van onze Rotaryclub.