Shelterbox

ShelterBox

Wat is een ShelterBox?

Een lichte kunststof box, gevuld met een tent en andere artikelen, die nodig zijn om te overleven en die klaar staan om uitgedeeld te worden als het echt nodig is.
Het concept is in de afgelopen 10 jaar doorontwikkeld en heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen. Een standaard gepakte ShelterBox weegt 50 kg. Voor de reis en de veiligheid worden de boxen verzegeld.

Uitgebreidere informatie zie onderaan dit artikel of klik op: lees meer

2015 (04-05-2015)

Aardbeving in Nepal op 25 april 2015. De aardbeving had een kracht van 7,8 op de schaal van Richter. Meer dan 7.000 doden en duizenden gewonden.

Donatie van één ShelterBox t.w..v € 750

More than just a tent in the Philippines

2013 (29-11-2013 ) € 1990,00 (Kunst a/d IJssel € 1.150,00 + Community Service en leden € 840,00)

Dit is voor 2,5 ShelterBox.

November 2013 heeft de orkaan Haiyan in de Filipijnen huisgehouden (6340 doden). De ShelterBox Response Teams zijn daar naartoe gegaan en hebben veel hulp geboden middels boxen en tenten.

Enkele wetenswaardigheden over de box en de belangrijkste items uit het pakket staan hier opgesomd.

·

De box is een 185,5 liter en 84 x 60 x 57 cm grote; 6,8 kg zware kunststofbox, waarin de uitrusting moet passen. De box is goed stapelbaar, past op standaard pallets en is goed met 2 man te tillen.

·

Een speciaal ontwikkelde grote familietent met binnen- en buitentent, 2 stoffen scheidings-wanden voor een beetje privacy en een reparatie kit. Deze tenten zijn ook geschikt voor winterweer volgens internationale standaarden en kunnen worden voorzien van een extra warmte-isolerende laag tussen binnen- en buitentent.

·

Vinyl geïsoleerde slaapmatjes en lichtgewicht thermo-dekens. Deze matjes en dekens kunnen ook meerdere wijzen worden gebruikt: als watervangers, als zitje, terwijl de matjes als grond tafel dienen voor maaltijden of als tent tapijt.

·

Een Life Straw waterfilter voor 18.000 liter of een pak van 180 zuiveringstabletten of een water-zuiveringskit met een 9 liter watertank. In het laatste geval zuivert één tablet een volle tank water. Dat betekent 6.800 liter schoon drinkwater. Voor een familie van 10 is dat circa 3 maanden gezuiverd goed drinkwater.

·

Twee 8 of 15 liter opvouwbare waterdragers.

·

25-50 meter touw en een rol stevige plastic multi-purpose zakken.

·

Een gereedschapsset in een canvas tas met daarin een bijl, een combinatietang, een nijptang, een zaag, een hamer, een pionierschopje en een hak.

·

Een op meerdere fossiele brandstoffen werkende brander of een hout-oventje.

·

Roestvrij stalen borden, koppen en kook- / eetbestek.

·

Een kinderpakketje; met daarin o.a. schrijf- en kleurboekjes, krijtjes, schoolspullen, stickers.