Verslag benefietconcert

Benefietconcert voor Oekraïne: Het duet tussen Naomi Snell en Anna Kindzerska een tranentrekker!

Na een relatief korte periode van voorbereiding is de ‘benefiet-commissie’ van Rotaryclub Alphen er in geslaagd een zeer gevarieerd concert te organiseren. Afgelopen 24 april ’22 vond het concert plaats in Theater Castellum.

Na de inleidende speeches van Paul Boersma (voorzitter van Rotaryclub Alphen) en Burgemeester Liesbeth Spies nam de bekende TV-persoonlijkheid en actrice Victoria Koblenko de microfoon en praatte de avond aan elkaar. Victoria is van Oekraïense herkomst en wist op geheel eigen wijze in te spelen op de gevoelige situatie.

Bijzonder was de diversiteit van de artiesten die geheel belangeloos hun beste beentje voorzetten. De klassieke nummers van Trio Tangata samen met Aubrey Snell op saxofoon en de min of meer klassieke werken van Muziekvereniging Door Samenwerking Sterk (DSS) uit Aarlanderveen werden afgewisseld door fraaie nummers van de jonge Alphense singer- songwriter Daya Hendrix en bijvoorbeeld een optreden van Naomi Snell.

Helemaal bijzonder werd het toen DSS op geheel eigen wijze het Oekraïens volkslied speelde. Uit respect hiervoor werd dit door het in ruime mate aanwezige publiek staande aangehoord. Zeker ook voor de aanwezige Oekraïense vluchtelingen was dit een hoorbaar speciaal moment!

Victoria Koblenko kondigt na de pauze Naomi Snell en Anna Kindzerska aan. Ze zingen samen een heel bijzonder Oekraïens duet. Anna legt in het Engels uit dat het lied gaat over twee duiven, waarvan er een de dood vindt. Het is bijzonder hoe fraai Naomi de Oekraïense taal lijkt te beheersen. Helemaal bijzonder wordt het als Anna gaat zingen. Je verstaat de tekst niet, maar begrijpt het voor meer dan 100%! Typisch een lied dat uit het hart komt. Een lied dat exact weergeeft in welke benarde situatie het Oekraïense volk momenteel verkeert. Indrukwekkend en bijna tranen trekkend!

Ook zijn er nog optredens van singer- songwriter Ruud Houweling begeleid door Amir Swaab op vleugel en de in Alphen opgegroeide Sanne Wallis de Vries. Met een geweldig optreden waarin ArJan Wille (lid van onze Rotaryclub Alphen) en zijn zoon een kleine hoofdrol spelen weet Wallis de Vries het publiek geweldig tot tranen van het lachten toe te vermaken. Nou… Sanne op het podium… nou dan weet je het wel!
Met het optreden van de band The Faculty, universiteitsband van de Amsterdamse UvA en met het gezamenlijk zingen van het lied We Are The World kwam deze enerverende middag tot een eind. Met het dankwoordje van voorzitter Paul Boersma werd duidelijk dat de opbrengst van het benefietconcert rond de 10.000 euro was uitgekomen. In het Castellum theatercafé werd nog even een drankje gedaan en nagesproken over het concert deze middag. Het concert was een initiatief van Aubrey Snell en werd behalve door Teun Huisman door nog een aantal clubleden georganiseerd.

Ook hebben veel Alphense bedrijven hun steentje bijgedragen. Was het niet in de vorm van een bijdrage in nature, was het wel als sponsorbijdrage of door de aankoop van toegangskaarten voor medewerkers en zakenrelaties. Speciale dank gaat uit naar Marcel ‘t Sas, directeur van Theater Castellum die, naar later bleek, alle arbeid en zaalruimte voor maar liefst nul euro in rekening heeft gebracht.