Geslaagde beroepenvoorlichting 2023

Beroepenvoorlichting voor examenkandidaten (persbericht)

Leerlingen van het Scala College, het Groene Hart Lyceum en het Ashram College kunnen zich op dinsdag 21 november 2023 op een bijzondere wijze op hun beroepskeuze oriënteren. Zij gaan in kleine groepen in gesprek met beoefenaren van meer dan 50 beroepen. Op die manier krijgen ze een beter beeld van wat een beroep inhoudt, welke studie ervoor nodig is en wat het toekomstperspectief van de beroepsgroep is.

Vijf jaar geleden vond de beroepenvoorlichting, een initiatief van Rotaryclub Alphen/Woubrugge, voor het eerst plaats. Het enthousiasme bij leerlingen en schooldecanen was groot. Voldoende reden voor de scholen en de Rotary om de samenwerking voort te zetten, en sindsdien is het een jaarlijks terugkerend fenomeen. Suggesties van leerlingen worden ter harte genomen. “De leerlingen kunnen op 21 november niet alleen voorlichting krijgen over klassieke beroepen als arts, verpleegkundige, architect, officier, musicus of ingenieur, maar ook spreken met vertegenwoordigers van beroepen als UX designer, milieudeskundige, start-up ondernemer, expert circulariteit of fashion designer”, aldus Marten Heeringa, een van de organisatoren. Ruim 500 aanmeldingen voor een voorlichtingssessie zijn inmiddels gehonoreerd.

De beroepenvoorlichting vindt op 21 november plaats in het Scala College aan de
Kees Mustersstraat, en de presentaties beginnen om 19.15 uur. Iedere leerling kan zich in drie sessies van elk 35 minuten over een beroep laten voorlichten. De vragen van de leerlingen staan centraal. Het kleine aantal deelnemers – maximaal vijftien per sessie - maakt een goede dialoog mogelijk. De rode draad is daarbij de weg vanaf het behalen van het VWO/HAVO diploma, via studie en/of vervolgopleiding tot de praktijkervaringen. Wat maakt een beroep boeiend en aantrekkelijk? Wat zijn minder aansprekende aspecten? Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? “Het feit dat oud-leerlingen inmiddels melden dat ze de baan van hun leven gevonden dankzij de beroepenvoorlichting van 5 jaar geleden is voor ons de ultieme motivatie”, aldus Marten Heeringa, “Het werkt gewoon!”.