Hier begint de zee

Op zaterdag 20 maart, de Landelijke Opschoondag, heeft Erik van Zuylen, wethouder afval en duurzaamheid van de gemeente Alphen aan den Rijn, de eerste tegel gelegd met de tekst ‘ Hier begint de zee. Niets ingooien a.u.b.’ bij een kolk in de Hooftstraat in Alphen aan den Rijn.
Dit is de eerste van de ongeveer 100 tegels die de gemeente cadeau krijgt van Rotary Alphen – Woubrugge en de Rotaryclubs Alphen aan den Rijn en Boskoop.
In de komende maanden worden ca. 100 tegels op strategische plekken gelegd in alle kernen van de gemeente: bij scholen, bibliotheken, in de omgeving van water etc., kortom daar, waar veel mensen komen.

Milieu, natuur, vervuiling van het water, het raakt ons allemaal.

‘Het doel van deze actie is het vergroten van de bewustwording over plastic soep en het milieu. Er worden overal allerlei acties bedacht om onze zeeën schoon te maken en opschoonacties op het land gehouden. Maar we moeten eigenlijk ook bij het begin beginnen nl.: niets op de grond gooien, zodat er ook niets via het riool naar de zee kan stromen.’, zegt Bert van Zeijts van Rotary Alphen-Woubrugge, de club die in Alphen het initiatief heeft genomen.
In dit project trekt de Rotary ook samen op met het Hoogheemraadschap, die onder andere als taak hebben te zorgen voor schoon en genoeg drinkwater.

Afbeelding met buiten, persoon, grond, park

Automatisch gegenereerde beschrijving

Wethouder Erik van Zuylen plaatst de eerste tegel.

Vanuit die gedachte is in enkele plaatsen langs de Rijn en de kust het idee opgepikt om duidelijk herkenbare tegels te plaatsen op strategische plekken in het openbare gebied, al dan niet bij water. In onze regio is dat m.n. gedaan door enkele Rotaryclubs. Die clubs organiseren niet alleen regelmatig acties voor goede doelen maar zetten zich als club ook graag in voor de gemeenschap.

Bij dit project worden, ook bij andere water-opschoonacties in de komende tijd, allerlei scholen en verenigingen etc. met speciale programma’s betrokken om de doelstelling onder de aandacht te brengen.

Als u interesse heeft voor deze actie, meer informatie wilt of als u ideeën het voor speciale plaatsen voor tegels, kunt u contact opnemen met: bvanzeijts@planet.nl