• Hartelijk welkom bij De Heeren
  • Bedrijfsbezoek bij De Teruggave
  • Een journalist van kaliber, Frenk v.d. Linden
  • Een hartelijke ontvangst
  • Vervoer van de toekomst
  • De cockpit
  • Op de weg en in de lucht
  • Zo zou het kunnen zijn

Bezoek Pal-V

Bezoek aan Pal-V, producent van de eerste gecertificeerde vliegende auto ter wereld.

Marco van den Bosch, oud helikopter piloot, nu chief-channel officer, vertelt ons over het ontstaan van Pal-V en de huidige status ervan 

Het idee van vliegende auto’s is al meer dan 100 jaar oud. Henry Ford zei het al:

“het is niet de vraag of we in vliegende auto’s gaan rijden, maar wanneer”.

Waarom willen we vliegende auto’s?

Om te voorzien in de behoefte van deur tot deur mobiliteit.

De ontwikkeling van Pal-V in Nederland is mogelijk gemaakt door 90 private investors.

Als basis voor de ontwikkeling heeft Pal-V de Carver gebruikt (een smal driewielig motorvoertuig, dat lijkt op een kruising tussen een auto en een motorfiets).

De Pal-V is geen helikopter, maar een gyroplane waarvan je de wieken kunt inklappen en die daarna als auto gebruikt kan worden.

Pal-V ontwikkeling

Het verschil is dat je met een helikopter overal kunt opstijgen en landen en dat een gyroplane wel een rotor heeft maar ook een aanloopje nodig heeft om in de lucht te raken.

Hiervoor worden start-en landingsstrips (van circa 200 x 30 meter) aangelegd, nabij steden en snelwegen

Om als producent  toegelaten te worden tot de luchtvaart dient er aan hoge eisen te worden voldaan. Inmiddels is er een certificerings-traject van acht jaar doorlopen.

Er zijn nu 55 stuks verkocht; 80 % van de kopers heeft nog nooit gevlogen.

De eerste exemplaren zullen in 2020 worden geleverd. In Raamsdonksveer zal een assemblagehal worden ingericht.

De eerste uitvoering biedt plaats aan twee personen en kan op de weg 160 kilometer per uur halen. Ga je de lucht in, dan kan je nog twintig kilometer per uur sneller gaan dan op de weg. De PAL-V gaat tot 11.000 voet (3.300 meter) hoog en effectief kan je zo'n 400 kilometer afleggen.

NB Het vrije plafond ligt voor Nederland op 1.200 meter, daarboven moet men zich aanmelden bij de luchtverkeersleiding.

Bij de koop is een vliegopleiding inbegrepen; in zo’n 35 uur kan je je brevet halen.

Na de presentatie op de autoshow van Geneve is de belangstelling sterk toegenomen.

Voor het voertuig zijn er diverse doelgroepen, bijv; taxivervoer, flying docters, militair, politie, ANWB etc.

Grote bedrijven zoals Google, Mercedes en Airbus zijn bezig met het ontwikkelen van alternatieve vervoersmogelijkheden, de vliegende auto kan hier een belangrijke rol in gaan vervullen.

De prijzen variëren tussen de Eur 300.000 voor de basis en Eur 500.000,- voor de full-options versie (exclusief taxen).

Marco suggereert tenslotte dat RC Mastbos wellicht tot aanschaf van het eerste vliegtuig met een claxon kan overgaan. Kijk voor de koopopties op:

https://www.pal-v.com/en/purchase-your-pal-v

Tools To Work Golftoernooi 2019

Stichting Tools To Work organiseert samen met Marcel de Kort van Rotary Breda Mastbos een golftournooi. Deze actie is erop gericht middelen te verwerven om de activiteiten van Tools To Work te financieren. Dit jaar was het ook weer een groot succes, een gezellige en sportieve dag die € 6.000,-- opleverde.

Deze achtste keer, was het golftournooi gericht op een locale organisatie in de sloppenwijken van Nairobi, Kenia.Dandora Dumpsite Rehabilitation Group, zie: https://www.toolstowork.nl/golftoernooi/

 

De voorzitter van Rotary Breda Mastbos, Jef Havermans bemachtigt met zijn team de 2de plaats.