Bericht fietsestafette Rotary Lingewaard Bemmel

Rotary Lingewaard Bemmel

Op 26 augustus was het de beurt aan de Rotary club Lingewaard Bemmel om de bakfiets naar de volgende bestemming te brengen.

Dat ging gepaard met een actie om een rolstoelfiets te sponsoren voor de lokale Zonnebloem afdeling. De gouverneurs Guido Rijninks en Joke Jongeling waren namens het district aanwezig.

Onder grote belangstelling werd de rolstoelfiets gedemonstreerd op de markt in Bemmel. Wethouder Aart Slob maakte het eerste proefrondje, waarna velen volgden

De rolstoelfiets is zowel voor de rolstoelgebruiker als de begeleider zeer comfortabel. De rolstoelgebruiker hoeft zelfs niet uit de rolstoel te stappen. De rolstoel wordt op het kantelbare plateau voor de fiets gereden, waarna de rolstoel vergrendeld wordt. De begeleider kan soepel wegfietsen door de elektrische trapondersteuning.

Rotary Lingewaard-Bemmel hoopt aan het eind van het jaar voldoende geld ingezameld te hebben om een rolstoelfiets aan te schaffen voor de Zonnebloem. Dat fietsen voor iemand in een rolstoel heel bijzonder is, was ook bij de demonstratie duidelijk. Het biedt weer zoveel meer mogelijkheden. Samen fietsen langs bekende plekken van vroeger. Of gewoon samen genieten van de zon op je gezicht en de wind door je haren.

De rolstoelfiets kan straks gebruikt worden door iedereen die slecht ter been is en die graag nog eens een fietstochtje wil maken. Gebruikers kunnen de fiets huren voor slechts vijf euro voor een dagdeel en voor tien euro kunnen zij de hele dag op stap. Daarmee is de fiets goed betaalbaar en laagdrempelig voor een hele brede groep mensen!

Na afloop van de demonstratie werd de fietstocht naar Nijmegen aangevangen waar het stokje werd overgedragen aan de vier Nijmeegse Rotary clubs