Eerste Lokale Goededoelengids in Nederland

Foto Eerste Lokale Goededoelengids in Nederland

Presentatie Lokale Goededoelengids ’s-Hertogenbosch in stadhuis ’s-Hertogenbosch
(vlnr) Anne-Mart Agerbeek, Emiel Felix, Anne-Marie van Eeten, René Bekkers (hoogleraar), Jan de Rond, Jack Mikkers (burgemeester), Ruurd Verdam, Marga de Leeuw (gemeente) en Menso Westerouen.

Eerste Lokale Goededoelengids in Nederland

Rotaryclub ‘s-Hertogenbosch West en de uit de Rotaryclub voortgekomen Stichting Goede Doelen ‘s-Hertogenbosch lanceerden op maandag 1 juli 2019 de eerste Lokale Goededoelengids van Nederland op een druk bezochte bijeenkomst in de Oranje Galerij in het stadhuis van ‘s-Hertogenbosch. Jan de Rond, geestelijk vader van het concept, Rotarylid en voorzitter van Stichting Goede Doelen ’s-Hertogenbosch, overhandigde het eerste exemplaar van de gids aan burgemeester en eerste burger Jack Mikkers. Prof. dr. René Bekkers gaf tekst en uitleg over geefgedrag in Nederland en het binnenkort te starten onderzoek naar de invloed van lokale goededoelengidsen op geefgedrag, zie website Rotary Den Bosch West.

In de eerste ‘Lokale Goededoelengids ’s-Hertogenbosch’, die zowel fysiek als digitaal is verschenen, zijn organisaties opgenomen uit de sectoren buurt & wijk, kunst & cultuur, natuur & milieu en sociaal & maatschappelijk.

De Bossche gids is verspreid onder notarissen, banken, vermogensbeheerders, accountants en financiële adviseurs.

Na de presentatie van de eerste Lokale Goededoelengids in ’s-Hertogenbosch volgde Rotaryclub Alkmaar de Waag in 2021 met de Lokale Goededoelengids Alkmaar. Naar verwachting zal in 2022 de derde Lokale Goededoelengids worden gepresenteerd door Rotaryclub Maastricht Oost, zie website Lokale Goededoelengids.

Fundraising en lokale community building inéén

Lokale organisaties zorgen voor een enorm positieve impuls aan de plaatselijke samenleving. Jan de Rond heeft met zijn concept lokale goededoelengids als doel om in de komende 40 jaar 10% van het geld dat in Nederland gedoneerd en vererfd wordt aan goede doelen, lokaal te laten landen. Als in Nederland een ‘dekkend’ systeem van lokale goededoelengidsen kan worden gerealiseerd, betekent dat in potentie een opbrengst van circa 10 miljard euro.