Kerkrade - Herzogenrath Eurode

Van harte proficiat met de 25e verjaardag van jullie Rotaryclub Kerkrade – Hertogenrath Eurode!

Heel bijzonder, deze binationale en tweetalige (of eigenlijk 3-talig, als je het gezamenlijke dialect meetelt) RC. Een van de twee tweetalig D-NL, samen met Uelsen-Coevorden, jullie partnerclub. Jullie zijn een prachtig voorbeeld van internationale samenwerking en vriendschap over grenzen heen; grenzen zijn immers maar denkbeeldige lijnen. Een van de twee tweetalige clubs Duits-Nederlands, samen met RC Uelsen-Coevorden, jullie partnerclub.

Maar culturen zijn wel verschillend. Een eenvoudig voorbeeld daarvan is de omgangsvorm. In Nederland zijn we gewoon elkaar met je en jij een te spreken en bij voornaam; dat is gelukkig snel overgenomen door de Duitstalige leden. En deze verschillen verrijken ons en verbreden onze horizon.

Basis van Rotary is de vriendschap of fellowship tussen de leden, lokaal en over grenzen heen. Van daaruit doen we goed in de wereld onder het motto ‘service above self’. Samen maken wij, als people of action, het verschil! Om dit te onderstrepen breng ik hierbij ook de gelukwensen over van onze Internationale president Jennifer Jones.

Ik verheug me op de nadere kennismaking tijdens het clubbezoek op 15 maart volgend jaar.