Boeken voor Mensen

sfeerimpressies van de jaarlijkse boekenbeurs

een sfeerimpressies van de jaarlijkse boekenbeurs – vóór de pandemie vaste prik in het eerste weekend van november.

BOEKEN VOOR MENSEN HOUDT SUCCESVOLLE BOEKENMARKT

Ruim 20 jaar geleden begonnen een paar leden van Rotary Maastricht Oost met het inzamelen en verkopen van 2e hands boeken en platen. De hele club hielp hen een paar keer per jaar met uitzoeken, en sjouwde met tientallen bananendozen naar een middelbare school waar dan in een najaarsweekend een boekenbeurs werd georganiseerd. De idee was deels geïnspireerd op het werk van een collega-club in Blerick.

Er kwamen vrijwilligers bij die zelf geen Rotarian waren en na 7 jaar werden de activiteiten ondergebracht en verzelfstandigd in de Stichting Boeken voor Mensen. Inmiddels heeft die club meer dan 30 vrijwilligers die elke dag in de eigen boekenkelder te vinden zijn om de voorraad te sorteren en te prijzen. Anderen halen boeken op van particulieren en bibliotheken. Rotary ondersteunt de stichting regelmatig in de logistiek en levert menskracht bij het opbouwen en runnen van de jaarlijkse beurs.

De opbrengst wordt door Boeken voor Mensen besteed aan meer dan 25 Goede Doelen in de regio, van jeugdprojecten tot sport en cultuur. De bestedingscommissie bestaat uit twee Rotarians en twee bestuursleden van de stichting.

Het boekenproject heeft inmiddels een flinke traditie opgebouwd en meer dan lokale naam en faam gekregen. Vanwege covid kon er 2 jaar geen najaarsbeurs worden gehouden. Maar in het weekend van 15 tot 17 juli jl. werd die schade dubbel en dwars ingehaald. In een setting van marktkramen op de parkeerplaats en de uitgebreide uitstalling in het vaste gebouw kwamen meer dan 1250 kopers op de voorraad van meer dan 50 duizend titels af, en trotseerden de weersomstandigheden. Rotary Maastricht Oost leverde uiteraard weer een deel van de medewerkers, het door Rotary én Boeken voor Mensen gesteunde project ‘Keep the Hartbeat Going’ demonstreerde reanimatietechniek, en duizenden boeken, cd’s en LP’s vonden hun weg tegen spotprijzen naar gelukkige nieuwe eigenaren.

De doelstelling van Boeken voor Mensen kent meer lagen: zinvol vrijwilligerswerk bieden, boeken aan een nieuw leven helpen, goede doelen steunen en het bevorderen van het lezen cq bestrijden van laaggeletterdheid. Op jaarbasis kan Boeken voor Mensen i.s.m. Rotary Maastricht Oost tussen de 30 en 50 duizend euro aan financiële steun verstrekken, alsmede honderden boeken aan doelgroepen (zoals bewoners AZC, vrouwenopvang, basisscholen) uitdelen.

De gouverneur van ons Rotary-district trad in de voetsporen van een aantal van haar voorgangers en bracht een stimulerend bezoek aan deze Grootste Boeken en Muziekbeurs van Zuid Limburg. Meer weten: kijk eens op de website www.boekenvoormensen.nl of hun facebookpagina. En zie aldaar hoe een door Rotary gestart en nog steeds gesteund idee tot bloei kon komen.