Zeedag 2022

De perfecte stranddag voor 60 kinderen uit Midden-Limburg.

Een mooi praktijkvoorbeeld van de kracht van People of Action.

Op zaterdag 18 juni vertrekt een dubbeldekker bus vanuit Midden-Limburg naar Walcheren met aan boord 60 kinderen en 20 begeleiders. Het weer werkt mee en het belooft een perfecte stranddag te worden. De kinderen, in de leeftijd van 7 tot 11 jaar, zijn afkomstig uit Midden-Limburg. In samenwerking met lokale scholen en stichting Leergeld zijn kinderen geselecteerd voor wie een heerlijk dagje strand niet vanzelfsprekend is. Rotary maakt dit mogelijk.

Samenwerking tussen scholen en Rotary clubs

Het plan voor deze dag is al lang voor de Corona pandemie ontstaan. Vertegenwoordigers van de commissie new Generations van Rotary clubs in Midden-Limburg komen regelmatig bij elkaar om elkaar op de hoogte te houden van hun plannen en activiteiten. Daarbij werd het doel geformuleerd om samen een project te bedenken dat veel kinderen uit onze regio zou bereiken. Zo ontstond het idee om een stranddag voor kinderen in Zeeland te organiseren. De doelgroep van het project zijn kinderen uit groep 4, 5 en 6 die zelden of nooit eens een dagje weg hebben. Dit kan zijn vanwege financiële maar ook sociaal–maatschappelijke redenen. Middels informatiebijeenkomsten konden de ouders vragen stellen en een gezicht bij de organisatie krijgen.

Door Corona moesten de plannen twee jaar in de kast maar op 18 juni stond de bus dan eindelijk klaar voor vertrek. Gevuld met kinderen, begeleiders, tassen vol met lekker eten, fruit en drankjes en natuurlijk was er ook Limburgse vlaai voor de gastvrouwen en -heren in Walcheren aan boord. De heerlijke hapjes en lekkere vlaai waren gesponsord door lokale ondernemer bakkerij Heerschap.

Samenwerking met Rotary Walcheren

Naast de samenwerking tussen de Limburgse clubs is Rotaryclub Walcheren benaderd voor de organisatie ter plaatse. Ook deze club reageerde enthousiast en heeft een geweldig en gevarieerd programma neergezet. De ontvangst bij kasteel Domburg werd muzikaal omlijst door Brassband Crescendo en de traditionele Zeeuwse bolussen vielen als lekkernij goed in de smaak. Daarna trokken we naar het strand met een kleine tussenstop bij een bos met klimbomen. Er was een waar VIP strand geregeld voor kinderen en begeleiders, met omkleedmogelijkheden, vlaggen en open tenten en een duidelijk afgezet gebied aan zee. Bijzondere dank hiervoor aan de Stichting Strandexploitatie Veere. SSV zorgde niet alleen voor het vervoer alle materialen van en naar het strand, maar ook voor een demonstratie van de reddingsbrigade.

Eindelijk in de zee springen

De kinderen kregen geel gekleurde armbandjes voor zwemdiploma of rode in geval van geen diploma. Kinderen zonder diploma kregen zwembandjes. Na de duidelijke instructie alleen tot aan de knieën de zee in te gaan spurtte iedereen de golven in. Het was een geweldig gezicht om de kinderen, onder het toeziend oog van begeleiders en strandwacht, te zien springen en schreeuwen van plezier. Een flink aantal van hen had nog nooit een zee gezien en de meesten, ook degenen met meerdere zwemdiploma’s, hadden nog nooit in zee gezwommen. Vandaar het enthousiasme en de gretigheid waarmee in de golven werd gedoken. Na deze frisse ontmoeting met de zee was het tijd voor een hapje en drankje. Daarna werd een Rotary zandkastelenwedstrijd gestart. Elk groepje, bestaande uit een begeleider en 4 kinderen, ging aan de slag om het mooiste of grootste zandkasteel te bouwen. In mum van tijd verrezen bij de vloedlijn stevige en minder stevige bouwwerken die werden versierd met schelpen, aangespoelde takken en zeewier. Eenmaal enthousiast op gang lieten velen hun fantasie de vrije loop en dat was erg leuk om te zien. Het enthousiasme van de bouwers en begeleiders werd beloond met de uitreiking van diverse medailles.

Tevreden kindersnoetjes

In groepjes konden de kinderen alles leren over schelpen en over het onderhoud en de vervuiling van de zee. Zo zat er ook nog een educatief kantje aan deze stranddag. Als afsluiting van de dag werd een smakelijke maaltijd op het strand genuttigd. Hierna begon de wandeling terug naar de bus. Het beeld van al die tevreden kindersnoetjes en trotse begeleiders sprak boekdelen en was de mooiste beloning voor de organisatie.

Al met al een fantastisch voorbeeld van wat samenwerkende “People of Action” kunnen betekenen voor de lokale samenleving. De gesprekken over een volgende editie zijn gestart!

Aan District 1550 a.groen@charlzz.com

Voor meer informatie: Danielle Alders, Rotary Weert: danielle.alders@wyo.nl