Rotary draagt bij aan persoonlijke groei

De training voor inkomend voorzitters van de Rotary Clubs uit het district 1550 bij het Conferentiecentrum Rolduc in het weekend van 4 en 5 maart jl. stond dit jaar in het teken van persoonlijke groei.

Een uitdagend programma dat werd vooraf gegaan door een online persoonlijkheidsscan; de Me.scan. Een trendbreuk zou je de invulling van het programma kunnen noemen. In tegenstelling tot voorafgaande jaren waarin de focus op de aandachtsgebieden van Rotary lag heeft de inkomend gouverneur 2023-2024 van district 1550, Guido Rijninks de kwaliteiten van de Rotarian centraal gesteld. “Vanuit je persoonlijke kwaliteiten ga je op zoek naar wat bij je past”, stelt hij. “Rotary is een organisatie die ruim 100 jaar bestaat, de organisatie is gegroeid, Rotary is met zijn tijd meegegaan. Op basis van je persoonlijke kwaliteiten maak je een keuze uit de inmiddels 7 aandachtsgebieden. Geven aan en/of je inzetten voor een goed doel draagt naast voldoening ook bij aan je persoonlijke groei. Je wordt er ‘rijker’ van”.

De training voor de inkomend voorzitters van de ruim 80 clubs werd voorafgegaan door een bijeenkomst van de assistent gouverneurs van de 9 regio’s waaruit het district 1550 bestaat. Met 2450 leden het grootste van de 7 districten in Nederland. Tijdens het weekend ook tijd voor de voorbereiding op de estafette die de viering van 100 jaar Rotary in Nederland kracht bij zet. Vanaf 20 augustus komt de emissieloze estafette langs alle 500 clubs in Nederland, het district binnen bij Elst (Gld,). De route verbindt alle clubs met tal van activiteiten die een bijdrage leveren aan de lokale gemeenschap. Rotary is inmiddels een diverse serviceorganisatie. De diversiteit in leden en projecten is mede de kracht achter de persoonlijke groei. Samen maak je het verschil. De inzet van het netwerk maakte het mogelijk om in korte tijd ruim 1000 Shelterboxen (overlevingspakketten met o.a. een tent) naar het rampgebied in Turkije en Syrië te sturen.

In het weekend is met een game zowel de samenwerking als de persoonlijke inzet op de proef gesteld. Op basis van persoonlijke kwaliteiten (Me.scan) werd invulling gegeven aan de verschillende rollen. De mix aan kwaliteiten bracht in crisissituaties de uitkomst. Inzichten werden gedeeld en leverden een bijdrage aan de onderlinge kennismaking.

De kennismaking versterkte ook de samenwerking die nodig is bij het doorgegeven van het estafettestokje. Elke inkomend voorzitter neemt daarnaast rond 1 juli dit jaar het stokje over van de huidige voorzitter. Een goede overdracht waarin ook het beleid wordt meegenomen staat garant voor een succesvol bestuursjaar. In het beleid is ruimte voor groei. Groei van de (lokale) impact van iedere club maar ook persoonlijke groei. Deze wederkerigheid voedt de ambitie om het verschil te maken.

Tijdens het weekend stond het schilderij “Overwinning ” van kunstenaar Lou Thissen (Rotary Landgraaf) opgesteld. Een rond schilderij met een diameter van 202 centimeter waarin een spiraal van mensen van het donker naar het licht trekt. Hoe vaak is persoonlijke groei niet het gevolg van een overwinning op jezelf? Het haakt aan bij het thema van de International President van Rotary; Gordon McInally die met “Create Hope to the World”, een apèl doet op persoonlijke aandacht voor elkaar, de zorgt voor de mentale gezondheid van de medemens.

Guido Rijninks

DG 2023-2024 van district 1550