Rotary Kenia Beehives

Al vele jaren ondersteunt KidsCare arme gezinnen met haar ‘Homecare’ projecten. Hierdoor kunnen de (wees)kinderen naar school, wordt er gewerkt aan de economische zelfstandigheid van het gezin en verbetering van de leefomstandigheden.

Het Rotary Kenya Beehives project is geplaatst boven op het Homecare programma 2020-2024, wat extra omvat:

1. Het vormen, trainen en begeleiden van boerencoöperaties,
  2. Het creëren van een duurzaam inkomen door het houden van bijen,
  3. Het (zelf) opknappen van de armoedige hutjes waar de gezinnen in wonen,
  4. Het opzetten van Child Protection Committees in de dorpjes.

Dit vindt plaats in 24 dorpjes waarbij 360 gezinnen zijn betrokken. Voor de coöperaties worden er in totaal 1.056 bijenkasten met alle bijbehorende materialen aangeschaft. Hiermee ondersteunen we op indirecte wijze circa 2.000 kinderen. Het project stelt de armste gezinnen in staat een duurzaam inkomen te behalen door bijen te houden om daarmee honing te produceren.

De totale projectomvang van Rotary bedraagt circa US $ 155.000. Hiervoor heeft RC Kinderdijk samen met haar Belgische zusterclub, de Rotaryclubs uit de omgeving en de Teenstra Foundation, in totaal € 70.000 bijeengebracht. Voor het restant is een Global Grant van The Rotary Foundation ontvangen.

Het project verloopt succesvol en zal naar verwachting eind 2024 worden afgesloten.

> Terug naar de maandbrief februari 2024