Hand-in-hand voor Focus op Water

Voor het plan ‘Rotary Focus op Water’ heeft een aantal enthousiaste Rotarians de handen ineengeslagen. Het doel is om Rotaryclubs te faciliteren en enthousiasmeren om diverse waterdoelen als vanzelfsprekend te steunen en donaties beschikbaar te stellen.

Area of Focus Water, Hygiene & Sanitation (WASH) is ongetwijfeld bekend evenals het scholarship Rotary-IHE met de waterloop en diverse succesvolle projecten in ontwikkelingslanden. “Toch bemerk ik twijfel en onwetendheid over water bij Rotarians”, stelt Cees-Willem Koorneef - watercommissaris D1610. “We kunnen zoveel meer impact maken als Rotary als we ons meer bewust zijn van de enorme uitdagingen (en kansen) die water met zich meebrengt, en vooral als we daarin slimmer samenwerken. We kunnen als Rotary een enorme bijdrage leveren.”

WASH-project in scholen

Zuiver water, betere sanitaire voorzieningen, training van leerkrachten en voorlichting over hygiene op scholen ondersteunen de gezondheid én het opleidingsniveau van kinderen. Het brengt een cyclus van kansen op gang: beter onderwijs, meer schoolbezoek en betere schoolprestaties.  Tegelijk kan de hele gemeenschap baat vinden bij de aangelegde infrastructuur. Voor Rotaryclubs blijft een Global Grant-project de ideale hefboom om hierin te investeren. De WASH Rotary Action Group geeft hierbij graag advies. Volgende tips kunnen alvast een algemeen kader vormen...

Daarin wordt hij aangemoedigd door gouverneur Anja Rijlaarsdam en Rotarian Barbara Oomen. En zo is inmiddels een tiental Rotarians actief die het plan ‘Focus op Water’ uitwerken om een drietal doelen te realiseren:

1. Bredere steun voor wateronderwijs
    IHE Delft en Deltawaterplatform (11 HBO-scholen in Nederland) werken dit uit,
  2. Bewustzijn en storytelling
    Campagnes, inzet van jongeren (Rotaract) en topsporters (Wavemakers United) om in diverse doelgroepen het waterbewustzijn te vergroten.
    Samenwerking met Waterschappen kan hier onderdeel van worden,
  3. Ontwikkelen van een NL-wateragenda
    Een soort menukaart met succesvolle Rotaryprojecten, die ondersteund kunnen worden of als inspiratie dienen voor nieuwe club-ideeën;
    in samenwerking met het WaterPlatformRotaryNederland.

De acties richten zich nu op de omvang (ambities en benodigde budgetten) van dit plan, verdere uitwerking en op direct starten met enkele QuickWins.

Jullie gaan hier binnenkort dus meer van zien en merken. Voor vragen kan je altijd terecht bij de watercommissaris van het District.

Doe mee, hand-in-hand voor water!

> Terug naar de maandbrief maart 2024