Commissie Jeugdzaken

Update: 1 december 2023

Jeugd is de toekomst, ook voor de Rotary

Op dit moment mag ik de Jeugdzaken waarnemen in ons district en doe ik dat met plezier. Weliswaar niet helemaal wetende wat dit gaat betekenen, daar ik niet van alle jeugdontwikkelingen in alle clubs op de hoogte ben. Wel heb ik al gemerkt dat de avenue Jeugd niet bij ons allen goed bekend is. Dat is ook niet heel erg, want er gebeurt enorm veel binnen onze organisatie, maar toch. Er zijn heel veel jeugdprogramma’s en ook voor onze huidige District Gouverneur Anja Rijlaarsdam is Jeugd een belangrijk thema.

Persoonlijk heb ik wel al ervaring met jeugduitwisselingen en de meest recente betreffen NGSE (New Generation Service Exchange) uitwisselingen. Een onderdeel wat in veel clubs totaal onbekend is, terwijl dit een heel efficiënt en ook pragmatisch programma is. Een uitwisseling met een korte looptijd. Ik zal hier niet alles weergeven, maar kom in de clubs graag vertellen wat dit programma inhoudt en wat de leuke kanten hiervan zijn.

Wat op dit moment wel urgent is, is de opbloei van de jaaruitwisselingen. Dat is een opsteker, mits clubs hier dan ook aan mee zouden willen werken. Iedereen weet wat dit een jongere kan brengen in zijn of haar ontwikkelingen. Recent mocht ik een evaluatie meemaken in de RC Gorinchem en daarbij hoorde ik vele bekende positieve zaken en ook de leermomenten voor de club. Maar het allermooiste om te horen was “we zouden het zo weer moeten doen”!

Voor het nieuwe jaar 2024/2025 zijn we met spoed op zoek naar sponsor/gastclubs voor studenten en dan heel gericht in de volgende plaatsen: Roosendaal, Dordrecht en Breda.

OPROEP!
Dus een oproep aan de Rotaryclubs om zich hiervoor in te spannen, want deze jongen mensen zijn voor ons het Rotary potentieel in de toekomst.

Voor vragen kun je mij altijd benaderen.

Thijs Kaas (RC Roosendaal)
Waarnemend commisielid Jeugdzaken
E-mail: djc@rotary-d1610.nl