Werkbezoek aan Lokichar december 2022

Rotary Ede steunt Health Centre Lokichar in Kenia

Eind november 2022 vertrok een delegatie van Rotaryclub Ede naar Kenia. Een viertal clubleden en partners bood daar ter plekke ondersteuning aan Health Center Lokichar. Onder anderen een arts, tandarts en financieel deskundige in de gezondheidszorg zetten daar een mobiel veldhospitaal op. Daarmee is het voor mensen die te ver van de polikliniek wonen mogelijk bereikbare gezondheidszorg te krijgen.

Al sinds 2018 is deze kliniek een van de buitenlandse projecten die Rotaryclub Ede financieel en materieel helpt. Onder meer met de bekostiging van materialen voor de bouw van toiletten en douches in 2021. Lokichar ligt in Turkana (noord Kenia). In 1963 begonnen als verbandpost en in 1974 werd dit een ‘health centre’. Voornamelijk voor poliklinische medische zorg en daarnaast preventie, voorlichting en verloskunde.

Het verzorgingsgebied van HC Lokichar is groot, zo’n vierduizend vierkante kilometers met een bevolking van ongeveer negentienduizend mensen. Het ondersteunt verspreid liggende kleine hulpposten. De dichtstbijzijnde uitwijkmogelijkheid is in Lodwar, 100 km verder naar net noorden (ruim twee uur rijden). Het centrum heeft 31 fte, van wie 17 medisch geschoold zijn. Zij worden betaald door het Keniaanse Ministery of Health (MoH) en USAID – een Amerikaanse hulporganisatie.  De overige 14 fte is ondersteunend en betaald door de Reformed Church of East Africa.

De deelnemers aan het recente project - het opzetten van een mobiel veldhospitaal - zijn onbezoldigde vrijwilligers die hun reiskosten zelf betalen.