UkraineRun 9-juli-22

UkraineRun.org

Update, 8 december 2022

In de periode tussen het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en juli heeft het initiatief UkraineRun ongeveer 2200 vluchtelingen geholpen naar Nederland te vluchten en zich hier te vestigen. Naar schatting 400 gastgezinnen en 1400 gemeentelijke opvangplekken hebben onderdak en verzorging geboden. Ons team in Nederland bestaande uit in Nederland gevestigde Oekraïense (vluchtelingen) en Nederlandse vrijwilligers heeft zich gewijd aan het zo goed mogelijk lokaal organiseren van opvang en infrastructuur en het ondersteunen op specifieke vraagstukken. In deze periode heeft ons team vrijwilligers in Polen zich onafgebroken ingezet voor de lokale coördinatie van de vluchtelingen stroom (registratie, coördinatie, organisatie met het team in Nederland). Een uitgebreid netwerk van vrijwilligers in Nederland, begeleid door leden van het UkraineRun term team is naar schatting 100 honderd keer op en neer gereisd naar verschillende hubs in Polen. Tot slot is het UkraineRun kernteam in Nederland voortdurend aan de slag geweest om lokaal opvang en faciliteiten te organiseren door samenwerking met gemeenten, vrijwilligersorganisaties, NGOs, veiligheidsregio’s en woningbouwstichtingen.

In de periode vlak voor de zomer zagen we de aard en omvang van de vluchtelingenstroom veranderen. De stroom had zich in die periode ‘gezet’. Vluchtelingen uit de eerste golfen hadden onderkomen gevonden. Veelal in Polen en West Oekraïne, of waren veilig terecht gekomen in West-Europa. Daarnaast ontstond een kleine stroom vluchtelingen die terugreisde naar het relatief veilige West Oekraïne toen de contouren van het front zich duidelijker hadden afgetekend en de situatie rondom Kiev weer iets veiliger leek te zijn.

In juni heeft UkraineRun ongeveer 100 vluchtelingen naar Nederland gebracht en 40 vluchtelingen van Nederland naar Oekraïne. In deze fase merkten we dat de relatief grootschalige aanpak met lokale opvang in hubs in combinatie met vervoer met touringcars niet effectief en efficiënt meer was. De bezetting in de hubs en bussen liep terug. Er ontstond een behoefte aan kleinschalig vervoer op maat, met andere woorden vervoer met personenbusjes.

Het kernteam UkaineRun heeft toen besloten om tijdelijk haar infrastructuur stil te leggen (met uitzondering van de helpdesk in Nederland) en aansluiting te zoeken bij andere initiatieven die deze nieuwe behoefte beter kunnen invullen. On My Way UA (OMWUA) sloot het beste aan op de behoefte van de vluchtelingen en bij de organisatie van UkraineRun. Hierdoor werd het mogelijk om specifieke hulpvragen die via UkraineRun binnenkwamen onder te brengen bij OMWUA.

Momenteel draait de organisatie van UkraineRun op een laag pitje. Het steunt specifieke hulpvragen gerelateerd aan de vluchtelingenproblematiek. Van het steunen van schoolinitiatieven, het beantwoorden van lastige vragen tot het financieren van busvervoer. Het Kernteam heeft besloten UkraineRun nog niet op te doeken. We willen paraat staan voor eventuele veranderingen waarvoor de infrastructuur weer een nuttige bijdrage zou kunnen leveren en we willen de huidige situatie waar nodig een helpende hand bieden. We zijn eindeloos dankbaar voor alle steun, in financiële middelen, handjes, exposure en overige hulp.

Patrick van Rossum

Namens UkraineRun