Herdenking slachtoffers aardbeving Turkije en Syrië

Herdenking slachtoffers aardbeving

Bij de klokkenstoel in het Wilhelminapark Buiten de Waterpoort vond op zondag 12 maart 2023 een herdenkingsdienst plaats voor de slachtoffers van de recente aardbevingsramp in Turkije en Syrië. .

Na korte toespraken door vertegenwoordigers van de Turkse en Syrische gemeenschap in Gorinchem sprak de imam van de Turkse moskee een gebed uit. Daarna werd de eeuwenoude klok (uit 1581) geluid, gevolgd door een minuut stilte.

De bijeenkomst was een initiatief van Stichting Gorcums Klokkenluiders Gilde, dat de klokkenstoel beheert en op gepaste momenten de klok - afkomstig uit de Grote Toren -  laat luiden, onder meer bij de jaarlijkse dodenherdenking op 4 mei.

De klokkenstoel kwam in 2022 tot stand met hulp van onze club. Twee van onze leden zitten in het bestuur van de stichting.