23 juli 2023 - Rotary fietsestafette

Rotary estafette, 23 juli 2023

Dit jaar was het 100 jaar geleden dat Rotary naar Nederland kwam. En dat lieten de 500 clubs in Nederland niet zomaar voorbij gaan. Op 28 januari was de opening van het eeuwfeest in het Olympisch Stadion Amsterdam en werd het startschot gegeven voor de Rotary 100 jaar estafette, die in een jaar tijd de 500 clubs in Nederland met elkaar over 5.000 km verbindt. In elk van de zeven districten komt een van de zeven aandachtsgebieden van Rotary in de schijnwerpers te staan.

In het district waar RC Hattem-Heerde in valt is dat  de gezondheid van moeder en kind. Rond dit aandachtsgebied worden speciale activiteiten georganiseerd met als doel gezamenlijk 100.000 euro bij elkaar te brengen. Geld dat besteed kan worden aan de door de clubs daartoe aangemerkte doelen. Doelstelling van deze landelijke actie is ook om door ca. 5.000 km emissieloos van club naar club te fietsen, de bekendheid van de 500 Rotary clubs in Nederland onder de aandacht te brengen.

Elke club nam een traject voor haar rekening en droeg het estafettestokje over aan de volgende club. Met wind tegen, of wind mee, in regen of met zonneschijn, óp naar de volgende club.Op 23 juli was het zover voor het district waar Rotaryclub Hattem-Heerde onder valt; de leden van Hattem -Heerde namen de bakfiets in ontvangst van RC Epe en fietsten vervolgens naar Elburg waar samen met de leden van RC Oldebroek-Elburg de lunch werd gebruikt. Na de lunch fietsten zij op hun beurt naar Vierhouten voor de overdracht van de bakfiets daar. Ondanks de slechte voorspellingen zat het weer mee en werd het een supergeslaagde dag.