Van hagelslag tot fietsavontuur op Summercamp bij Rotaryclub Heemstede

Nicolo uit Italië vloog voor het eerst en Victoire uit Frankrijk had blijkbaar nooit eerder gefietst (en leerde het in een paar dagen!). Twee juniweken lang waren 16 jongeren (9 meisjes, 7 jongens) uit 13 verschillende landen (wereldwijd) op Summercamp in Nederland. De eerste week logeerden ze in 8 gastgezinnen bij Rotaryclub Heemstede, de week erna waren ze te gast bij Rotaryclub Heerenveen.

Enkele facts & figures:

* Rotary organiseert wereldwijde Summercamps waar jongeren (van 15-21 jaar) zich voor kunnen opgeven, via een Rotaryclub. Doel: naast unieke ervaringen opdoen, het ontdekken van andere culturen en gewoontes en zo internationaal meer begrip voor elkaar te creëren. De meeste kinderen hebben een link met Rotary (familie, bekenden), sommigen horen het via school of een andere organisatie.

* Er is gesurft, gefietst en (om het ijs te breken op de eerste dag) gekampeerd.

* Cultuur snuiven stond op het programma in het Rijksmuseum, het Anne Frank huis en het museum in Cruquius. De jongeren maakten een stadswandeling door Haarlem en woonden een live repetitie van het Nederlands Philharmonisch Orkest bij.

* Er zijn heerlijke gerechten gemaakt uit de verschillende landen.

* Voor het eerst hagelslag op je brood... (en wat wordt er in Nederland veel brood gegeten, vonden de jongeren)!

* Vrienden voor het leven: onderling zijn hechte vriendschappen ontstaan, maar ook met de gastgezinnen in Heemstede en Heerenveen.