De rechten van de plant?

Kas Zurich Zoo in aanbouw

Het regenwoud in aanbouw in de kas in Zürich Zoo

De rechten van de mens bestaan sinds 1948, een plant heeft geen enkel recht. Terwijl planten al 350 miljoen jaar op deze aarde zijn en de mens pas 300.000 jaar over de aardbodem huppelt. Planten vormen 80 procent van de biomassa, de mens maakt er slechts 0,1 procent van uit. Wat maakt de mens om zo over de planten te waken?

Clublid Sander geeft een lezing over de rechten van de plant en vertelt tegelijkertijd over een omvangrijk project waaraan hij tussen 1996 en 2003 werkte: het creëren van een tropisch woud in Zoo Zürich. Hij was een van de eersten die planten en bomen op dit reuzeformaat vanuit Madagascar exporteerde om een biotoop in een gigantische kas te bouwen. Met dit project wordt ook beoogd de grote plantenrijkdom van Madagascar (waar nog maar 5 procent van over is) voor een deel te behouden.