Eerste Huizer Natuurfestival

Eerste Huizer natuurfestival op 7 september

Op zaterdag 7 september 2024 wordt in Huizen het eerste ‘Fête de la Nature’ (Feest van de Natuur) georganiseerd. Rotary Huizen Gooimeer roept inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in Huizen op om voor die dag een activiteit te bedenken waarmee mensen op een feestelijke, verrassende en leuke manier in contact komen met de ons omringende natuur van planten en dieren.

Fête de la Nature voor het eerst in Huizen

Het Fête de la Nature is een natuurfestival dat vanuit de samenleving wordt georganiseerd. Er is dus niet één organisator van het festival: we doen het samen! Iedereen kan zelf een activiteit organiseren. Van theater in de natuur tot het planten van schoolbomen, het knutselen van egelhuisjes of een wandeling of hardloopwedstrijd in het groen. Samen met alle initiatiefnemers brengen we kinderen en volwassenen meer in contact met de natuur, op een manier die bij hen past. Er is geen kaartverkoop, winstoogmerk of festivalreglement.

Het Natuurfestival startte in Frankrijk en breidde zich snel uit naar andere landen over de hele wereld. Het werd in 2014 voor het eerst naar Nederland gehaald. Veel steden en dorpen doen inmiddels mee en vanaf 2024 zal als het aan Rotary Gooimeer ligt ook Huizen daarbij aansluiten. Want wat is er mooier dan iedereen in Huizen uit te nodigen om op zijn of haar manier mee te helpen om een feest te organiseren in, voor, of met de mooie natuur in en om Huizen? Juist in deze tijd van zorgen over biodiversiteit van planten en dieren, stikstof, polarisatie en negatieve gevoelens is het belangrijk om te vieren wat er wél is!

Hoe het werkt

U kunt als inwoner, bedrijf of maatschappelijke organisatie in Huizen een activiteit aanmelden via onze Facebookpagina Fête de la Nature - Huizen of contact opnemen met Rotary Huizen Gooimeer via natuurfestival@rotarygooimeer.nl.

Activiteiten kunnen plaatsvinden op 7 september, maar eventueel ook in de periode vanaf maart tot september, waarbij de activiteiten dan op 7 september getoond worden.

De eerste initiatieven zijn er al: de Kinder-klimaatburgemeesters Lode en Anna van de Flevoschool gaan helpen een Natuurroute te maken voor kinderen met informatie en voorlichting op diverse locaties in Huizen, zoals van de boswachter van GNR bij de Gooise Heijde op de Woensberg, en het Voedselbos Huizen bij de Kinderboerderij. Er komt voorlichting bij de Volkstuintjes en de Imkervereniging op de Friesewal, een 6-Bergenroute, een fietstocht, een Wildpluk wandeling en een afsluiting in ’t Nennetje bij de Gooise Heijde.

Rotary Huizen Gooimeer zorgt ervoor dat de activiteiten worden gerubriceerd en geprogrammeerd op 7 september, zodat voor alle doelgroepen een aantrekkelijk programma tot stand komt. Natuurlijk wordt er ook een prijs verbonden aan de leukste initiatieven. Daarover volgt nog nadere berichtgeving.

Goed doel

Op 7 september wordt bij activiteiten een vrijwillige bijdrage gevraagd. Samen met een bijdrage van Rotary Huizen Gooimeer wordt een gift gedaan aan de ondersteuning van de Egel- en eekhoornopvang: www.egelbescherming.nl en https://www.eekhoornopvang.nl.