Acties voor Skwira in Oekraïne

Iedereen ziet dagelijks die afschuwelijke beelden uit Oekraïne. Graag zouden we iets willen doen voor Oekraïne, het liefst om het geweld te stoppen, vrede te bereiken en met de wederopbouw te beginnen.

Voorlopig kunnen we alleen helpen met acties voor voedsel en hulpgoederen in Oekraïne en met hulp aan Oekraïense vluchtelingen die hier in Huizen wonen.

In 2022 en 2023 hebben we zo vluchtelingen in de Pastorie van de Goedeherderkerk kunnen helpen met de inrichting en hulp bij werk, en ook hebben we kerstspullen en tekenmaterialen ondersteund voor de vluchtelingen in de opvanghuizen op de Bovenmaatweg, Hotel Newport, en in het huis van de jongerenopvang.

Ook hebben we, samen met andere clubs in Nederland, generatoren kunnen aanschaffen die aan Oekraïne zijn geleverd om de koude wintermaanden door te komen.

Bij toeval is een van onze leden benaderd door de Skwira commissie van de hervormde gemeente in Barneveld, die al jaren een intensief contact onderhoudt met het stadje Skwira (ca 20.000 inwoners) in de Oekraïne. Skwira (ook geschreven Skvyra) ligt ongeveer 120 km ten zuidwesten van Kiev. In Skwira is ds. Peter Kozinsky de contactpersoon die dagelijks contact heeft met de Nederlandse Skwiracommissie.

De mensen in Skwira leven in angst en verwarring. (Neerstortende) vliegtuigen, nachten in een schuilkelder, het is niet voor te stellen. Er zijn kindertehuizen en ook worden er veel ontheemden opgevangen die voor het geweld uit Oost-Oekraïne zijn gevlucht.

We hebben nu drie keer een transport met voedsel in blik, kleding en matrassen kunnen ondersteunen. Daarbij zorgen we voor de spullen op basis van een gerichte vraag voor goederen die hard nodig zijn in Skwira, zoals:

·

Paracetamol , kinderparacetamol, diclofenac , Ibuprofen, rustgevende en kalmerende middelen Incontinentiemateriaal, wegwerp luiers en babyvoeding

Pakken koffie, olie, granen

·

Matrassen, dekens, dekbedden, slaapzakken en kussens

Legerkleding, warme kleding (jassen), (thermisch) ondergoed en handschoenen

Fakkels, batterijen, zaklampen

Draagbare radio’s en portofoons

EHBO kits

·

Alle lang houdbare voedingsmiddelen (rijst, pasta’s, blikken, enz.)

De spullen worden iedere keer via Barneveld met een gratis transport naar Skwira gebracht. Mooi dat we zo direct mensen ter plaatse kunnen helpen. De foto’s van de blije gezichten maken de moeite meer dan goed. Dank ook aan de Plus Supermarkt in de oostermeent die iedere keer geholpen heeft met voedsel en koffie, en Bergman Clinics die medicijnen beschikbaar heeft gesteld.

A person standing next to a table with boxes

Description automatically generated

A group of people standing next to a van with boxes

Description automatically generatedA person sitting on a bed with a box full of food