speelgoedbank

Rotarylub helpt Speelgoedbank Op Stelten

Veel initiatieven verdienen het gesteund te worden. Zeker als deze vanuit en door vrijwilligers worden opgezet en uitgevoerd.  Speelgoedbank Op Stelten was uitgenodigd door Rotary club Lauwersland. Zij ziet als service-club het grote nut van dit initiatief. Haar twintigjarig bestaan was reden voor de club om de vrijwilligers van de Speelgoedbank een hart onder de riem te steken in de vorm van een cheque, een prachtig leesboek en een spel.

Wat doet de Speelgoedbank?

Speelgoedbank Op Stelten in Buitenpost geeft speelgoed aan kinderen, waarvan de ouders het financieel moeilijk hebben. Zij koppelt er ook een educatief doel aan, namelijk bij het kiezen van speelgoed hoort ook het uitkiezen van een leesboek. Door het lezen van een boek er aan te koppelen worden kinderen op twee vlakken gestimuleerd in hun ontwikkeling. De speelgoedbank geeft de boeken en het speelgoed weg en leent het dus niet uit, zoals velen denken. Vanuit een grote regio komen kinderen en ouders om speelgoed te halen. Ouders die gescreend zijn door een voedselbank of stichting Leergeld komen in aanmerking. Met een punten kaart kan er verschillende keren een boek en speelgoed worden opgehaald in Buitenpost. Vrijwilligers zorgen voor het het verzamelen, beoordelen, selecteren en verstrekken van het speelgoed.

Op de foto de drie vrijwilligers van Speelgoedbank Op Stelten van het eerste uur samen met Rotaryclub voorzitter Hennie Dijk-Stel