voedselbank Achtkarspelen

Rotary Lauwersland helpt voedselbank Achtkarspelen

De voedselbanken krijgen als gevolg van de covid-pandemie steeds meer klanten. Een extra reden om als Rotaryclub Lauwersland Stichting Voedselbank Achtkarspelen de helpende hand toe te steken. “Afgelopen jaar waren er amper mogelijkheden om bijeen te komen of acties te ontplooien als Rotaryclub . Gewoonlijk wordt voorafgaand aan de bijeenkomsten met elkaar gegeten en bijgepraat. Nu dit niet kan geven we ‘ons voedsel’ aan Stichting Voedselbank Achtkarspelen”, aldus Hieke Postma .

Rotary is een serviceclub die anderen wil helpen met financiën verkregen door acties of het verlenen van een service. Voedselbanken zijn nodig in deze tijd. Deze vrijwilligersorganisatie helpt mensen, die onvoldoende geld hebben om in hun bestaan te voorzien. In Achtkarspelen zorgt het bestuur en 35 vrijwilligers momenteel voor ruim 30 huishoudens voedselpakketten.

Cheque voor vriezer

Trots is het bestuur op de 9,7 die SVA heeft gekregen bij de controle op de kwaliteit van hun voedsel. Een groot compliment aan alle vrijwilligers die met hart en ziel hieraan hebben gewerkt. De controle gaat over de bewaring en werkwijze volgens de normen voor voedselkwaliteit waaraan ook een voedselbank moet voldoen. De opgehaalde producten worden opgeslagen op een locatie in Surhuisterveen, waar koeling en vriezers zorgen voor het behoud van het voedsel. Voedselkwaliteit is cruciaal én daarom is het bestuur blij met de cheque van Rotaryclub Lauwersland van € 1000,- ,die wordt ingezet voor een nieuwe vriezer. De overdracht vond plaats middels een stok, waarmee de ijsdikte gemeten wordt en waarmee de cheque conform de 1,5 m overhandigd kon worden. Het bestuur gaat niet over één nacht ijs en werkt gedegen aan de toekomst om huishoudens te kunnen blijven helpen. Gestreefd wordt naar een kwalitatief goed voedselpakket, waarbij ook de bijdrage aan een goede gezondheid een belangrijke rol heeft. De pakketten worden   gemaakt op basis van de samenstelling van de bewoners van het huis. Fijn is ook de samenwerking met Stichting Jarige Job, waarmee jarige kinderen een doos krijgen om hun verjaardag te kunnen vieren.

Nieuwe voorzitter verkent

De heer Engbert van Esch, sinds 1 maart voorzitter, vertelt met zijn collega bestuurders Jappie Dijkstra en Tjeerd Dykema enthousiast over zijn eerste maand als voorzitter en het werk van de voedselbank. Hij verkent momenteel de organisatie, collega voedselbanken, de omgeving en ervaart een gedegen draagvlak in de gemeente Achtkarspelen. Dat blijkt uit diverse ondersteuningen vanuit particulieren, bedrijven, instellingen en (maatschappelijke) organisaties.  Jappie Dijkstra vult aan dat een auto van de voedselbank haalt alle weken overtollige producten bij supermarkten, winkels en bakkers in de directe omgeving. De verkenning van van Esch wordt gebruikt om te kijken hoe de vrijwilligers in een goede omgeving kwalitatief goed werk kunnen blijven doen én om potentiële klanten van de voedselbank te bereiken. “We willen meer gebruik gaan maken van multimedia om duidelijk te maken wat wij doen”.

Trots en schaamte

Voorzitter Engbert van Esch verwacht medio 2021 een toename van het aantal cliënten als gevolg van de covidpandemie. “Punt van zorg en aandacht is het bereiken van mensen die het nu financieel (nu) moeilijk gaan krijgen of al hebben en niet bij ons bekend zijn. Dat 1 op de 13 kinderen opgroeit in armoede, doet pijn. Je wilt helpen en een ieder kan zich aanmelden bij de voedselbank www.voedselbankachtkarspelen.nl. Toch lijkt de drempel hoog, terwijl de noodzaak er wel is. Voor (kleine)zelfstandige ondernemers is het voor velen een zware tijd. Ik begrijp goed dat ondernemers zich zelf willen redden en niet gemakkelijk hulp vragen. Toch zijn wij er ook voor hun!” aldus van Esch.

Stichting Voedselbank Achtkarspelen (SVA)wil graag i.s.m. andere (maatschappelijke) organisaties werken aan een gezamenlijk beeld van inwoners van Achtkarspelen, die hun steun nodig hebben maar toch niet bij hen bekend zijn.