Wat wij doen

Als serviceclub Rotary Lingewaard Bemmel zetten we ons in voor de maatschappij. Rotary helpt lokaal, nationaal en internationaal. Op lokaal niveau organiseren wij bijvoorbeeld jaarlijks een evenement voor alleenstaande 65-plussers in Lingewaard en kunnen lokale (vrijwilligers) organisaties een beroep op ons doen als zij voor een activiteit handen te kort komen.

Een kleine greep uit de activiteiten waarmee wij ons als Rotary Lingewaard-Bemmel de afgelopen periode hebben beziggehouden.

Handen uit de mouwen acties

Sinterklaas(pret)

Ieder jaar doet Rotary Lingewaard-Bemmel mee met de Stichting Sinterklaaspret voor kinderen tot 13 jaar die anders geen cadeautje zouden krijgen. De kinderen mogen een verlanglijstje indienen voor een cadeau tot een waarde van € 30. Ze kunnen dus zelf door de speelgoedfolder heen bladeren en iets uitzoeken. Wij zorgen ervoor dat dit cadeau ingepakt bij de ouders terechtkomt. Onze club doet dit onder andere samen met RC Arnhem-Huissen en RC Renkum. Wij verzorgen het verzamelen van de namen, helpen met cadeautjes inpakken en het zoeken naar sponsoring.

Daarnaast helpen wij jaarlijks bij de sinterklaasintocht in Lent. De sint komt aan bij de Spiegelwaal. Wij helpen als club mee met het praktische deel. Dit moet ervoor zorgen dat de intocht zonder problemen verloopt. Zo plaatsen wij hekken en leiden de stromen kinderen en ouders in goede banen.

Benefiet Masterclass

In 2022 organiseerden we voor de vierde keer een Benefiet Masterclass. De hoofdingrediënten zijn educatie en vermaak.

In 2020 was de opbrengst voor Young Africa Namibië. Zij helpen kansarme jongeren met een opleiding en een baan aan een betere toekomst. Aan de huidige integrale ontwikkelingsaanpak willen zij basistrainingen computervaardigheden toevoegen. Omdat het om kansarme jongeren gaat, willen zij hier geen kosten aan verbinden.

In 2022 is de opbrengst bestemd voor een solar installatie op het dak van het opleidingsinstituut van Young Africa in Zambia. De zonnepanelen maken de vestiging minder gevoelig voor de vele power cuts en reduceren de elektriciteitskosten.

Midwinterdiner of high tea & Tientje voor Taal

We organiseren Tientje voor Taal. Een gezellige quiz-avond rondom taal voor bedrijven en particulieren. Met de opbrengst hiervan hebben we in september 2022 in de Theaterkerk 100 alleenstaande ouderen uitgenodigd voor een high tea met als doel nieuwe ontmoetingen te stimuleren.

Lingejutten

Wij zetten ons in grote getalen in om de oevers van onze rivier De Linge schoon te maken. In een land als Nederland dat nauw verbonden is met het water is het EXTRA belangrijk dat het water vanuit ons land zonder bijvoorbeeld plastic en blik de Noordzee bereikt. Plastic soep komt namelijk niet alleen voor in de oceanen maar is veel dichterbij huis dan we denken. Het begint al in onze eigen beken en rivieren. Op de oevers van onze rivieren ligt zwerfafval, dat door regenwater en/of wind in ons oppervlaktewater terecht komt. Uiteindelijk stroomt het naar zee en veroorzaakt de bekende 'Plastic soep': grote drijvende eilanden van plastics in onze oceanen.

Opvallend veel van het afval in onze rivieren is afkomstig van recreanten. Zij gooien het achteloos weg, op de fiets, uit de auto. Na een hoge waterstand vinden we veel terug langs onze rivieren; van plastic korrels (granulaat) tot wattenstaafjes, flessen, blikjes tot autobanden en surfplanken toe. Des te meer een reden om hier een jaarlijks actie van te maken.