2021 toelichting jaarrekening

Toelichting op de jaarrekening van Stichting Goede Doelen Rotaryclub Lingewaard 2021

Voorwoord:

Ook voor de Stichting Goede Doelen Rotaryclub Lingewaard (stichting) was 2021 een bijzonder jaar. De lockdowns in binnen- en buitenland gooiden, ook bij ons nog al wat roet in het eten.

Helaas kon daardoor een belangrijk jaarlijks evenement voor alleenstaande ouderen in onze gemeente niet doorgaan. Naast dit evenement konden er ook een aantal buitenlandse projecten niet in volle vaart worden doorgezet.

Ondanks alles konden wij het 15 jaar bestaan van de stichting afsluiten met het ondersteunen van 5 Goede Doelen en het organiseren van een succesvolle benefiet-avond.

Midwinterdiner en Lingewaards dictee:

Bij het Midwinterdiner nodigen wij samen met Rotaryclub Lingewaard 100 alleenstaande ouderen uit voor een chique en gezellig 3-gangen diner. Dit diner is dermate populair dat er jaarlijks een keuze gemaakt moet worden uit de inschrijvingen. Dat geeft aan dat er onder de doelgroep behoefte is aan een dergelijke activiteit.

Voor de organisatie wordt gebruikt gemaakt van een professioneel cateringbedrijf en is alles rondom bediening in handen van leden van de Rotaryclub.

Voor de bekostiging van dit diner organiseerden wij tot nu toe het Lingewaards Dictee. Deelnemers krijgen de kans om tijdens dit dictee de kans om door middel van het maken van fouten bij te dragen aan de opbrengst ten behoeve van het diner. Met deze opbrengst en de ondersteuning van een andere stichting kan het diner georganiseerd worden.

Tientje voor Taal:

Door de afnemende belangstelling voor het dictee is er in 2021 een nieuw concept uitgewerkt rondom de Nederlandse taal. Ondanks het corona-virus hebben wij dit toch met succes kunnen organiseren. Door deze Tientje voor Taal-avond is er een reservering van ruim 2.800,= euro beschikbaar voor het Midwinterdiner gepland in januari 2022 *).

*) intussen is helaas duidelijk dat ook dit niet kan doorgaan. Er wordt ook hiervoor gewerkt aan een alternatief voor de zomer van 2022.

The Rotary Foundation:

In 2021 is de internationale Rotary Foundation ondersteunt door de stichting. Door de ondersteuning van 100 dollar per lid van de Rotaryclub per jaar draagt de stichting bij aan bijvoorbeeld het bestrijden van polio en het verbeteren van hygiëne in gebieden waar dat nodig is. Naast het steunen van deze goede doelen kan een deel van deze gift terugvloeien naar eigen projecten. Door aansprekende projecten in onze eigen leefomgeving (community) te organiseren, een zogenaamde Grant.

De stichting heeft in 2021 geen Grant ontvangen omdat het geplande Midwinterdiner niet doorgegaan is. Voor 2022 zijn er waarschijnlijk weer mogelijkheden.

De bijdrage over 2021 van 100 dollar per lid kwam uit op ruim 1.600,= euro

In 2021 heeft de stichting een bijdrage van 2.500,= euro van de RC ontvangen om de komende jaren (gedeeltelijk) voldoende geld in kas te hebben om de jaarlijkse bijdrage aan de Rotary Foundation veilig te stellen.

Stichting Medora (Brush at School):

De stichting Medora is een non-profit organisatie die op duurzame wijze de gezondheid van de lokale bevolking wil verbeteren. Daarbij richt de stichting zich vooral op tandheelkundige en medische preventie door het geven van voorlichting en het beschikbaar stellen van voorzieningen.

Voor het uitvoeren van taalheelkundige preventie ondersteunen wij deze stichting. In 2021 is hier een bedrag ter beschikking gesteld van 828,= euro. Voor 2022 en later is nog een bedrag gereserveerd van ruim 3.500,=. Nieuwe projecten worden bij ons aangemeld en beoordeeld, daarna volgt de geldelijke bijdrage.

Ondersteuning IHE-studenten:

We hebben in 2021 500,= euro ter beschikking gesteld als bijdrage aan internationale studiebeurzen voor studenten. Hieronder een kleine beschrijving van doel en succes.

Rotary- IHE-Delft bursalen met vlag en wimpel afgestudeerd, ondanks Corona!

Op 22 en 23 april kregen 12 studenten die met een Rotary-beurs (2019-2021) aan IHE-Delft studeren hun bul overhandigd. Het grootste deel van hun studie werd overschaduwd door de coronapandemie. Maar hun focus en toewijding waren indrukwekkend! Met als resultaat dat ze nu met nieuwe kennis, ervaring én een extra mastertitel naar huis terugkeren. Iyad Musallam uit Palestina heeft zelfs 'met distinction' zijn thesis verdedigd. Iets wat maar hoogst zelfden voorkomt! 95% van de studenten zal in hun thuisland het geleerde in praktijk brengen, ten dienste van de gemeenschap. Vaak vanuit een internationale organisatie die waterprojecten uitvoert.

Young Africa Namibia:

In Namibië houdt deze organisatie zich bezig met het opleiden van jongeren. In 2020 heeft de stichting bijgedragen aan de bouw van een Mediatheek. In 2021 is hier een bijdrage van 2.500,= euro bijgekomen voor de aanvullende aanschaf van 4 desktopcomputers.

End Polio Now:

De stichting heeft in 2021 500,= euro bijgedragen aan het End Polio Now-project van Rotary International.

Aardbevingsslachtoffers:

Sinds 2018 ondersteunen wij de bouw van sanitaire voorzieningen in Nuwakot, Nepal. Door problemen zoals hevige regenval, problemen met vergunningen en nu ook door de coronacrisis loopt het project de nodige vertraging op. Op basis van de berichten van een aantal grotere Nederlandse Goede Doelen Organisaties houden we de reservering van circa 2.500, = euro nog aan.

Bestuur Stichting Goede Doelen Rotaryclub Lingewaard-Bemmel.