Partnerclub Haltern am See

Onze partnerclub Haltern am See

Begin 2019 hoorden we via Rotaryclub Duiven dat Rotaryclub Haltern am See* op zoek was naar een partnerclub. Mede vanwege het zeer passende jaarthema ‘Samen Verbinden’ van voorzitter Clemens Hendriksen (seizoen 2018-2019), heeft de club unaniem besloten om een samenwerking te verkennen.

Op 9 maart 2019 is bijna het gehele bestuur van onze club in Haltern am See te gast geweest. Een bijzondere ervaring, als je op voorhand denkt dat het daar allemaal veel strakker en formeler georganiseerd zal zijn dan in Nederland. Daar was echt helemaal niets van waar. Het was een zeer gemoedelijke ontvangst, door clubleden met dezelfde instelling als wij. Mooi om met een wereldorganisatie als Rotary als gezamenlijke ‘doel’, heel gemakkelijk met elkaar contact te leggen en meteen al een klik te voelen. Onze inspanningen om Duits te praten werden heel erg gewaardeerd. Een kleine stadswandeling en een uurtje in een bierstube op een zeer regen- en stormachtige middag vervolmaakte onze eerste kennismaking in Haltern am See.

Na het tegenbezoek van onze nieuwe Duitse vrienden in april-mei is van beide zijden de keuze gemaakt om het partnerschap definitief aan te gaan. Op 23 september heeft onze eerste internationale clubavond plaatsgevonden bij Bloem in Bemmel en een tweede op 31 oktober, een ‘Kaminabend’ met ‘Reibekuchen’ (aardappelpannenkoekjes) in Haltern am See.

Een internationale partnerclub op ‘slechts’ ruim een uur rijden (klein uurtje vliegen met de auto van Erik), het voelt goed!

Siebenteufelsturm Haltern am See

*Haltern am See is een stad in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, gelegen in het Kreis Recklinghausen. De stad telt 37.526 inwoners.