Wandelen voor Water

Rotary Maarssen start met Wandelen voor Water in 2014

In Nederland is het heel normaal dat er altijd schoon en veilig drinkwater uit de kraan komt. In veel ontwikkelingslanden zíjn er helemaal geen kranen. Daar moeten kinderen kilometers lopen om water te halen. Naar school gaan? Vaak is er weinig tijd voor….

De stichting Aqua for All en haar partnerorganisaties vinden dat het anders kan. Samen met stichtingen, Rotary Clubs, drinkwaterbedrijven en zelfs gemeenten organiseert Aqua for All elk jaar Wandelen voor Water. Deze campagne vindt plaats in de weken rondom Wereldwaterdag (22 maart). Tijdens deze week wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor de problemen rondom water en sanitatie.

Waarom aandacht voor dit soort problemen zo belangrijk is?

·

Kinderen die ver moeten lopen voor water gaan vaak niet naar school. Dat is niet goed voor hun toekomst.

·

Het water dat ze halen is vaak niet schoon. Van dat water worden de kinderen ziek en gaan ze soms zelfs dood.

·

Sanitatie-problemen zijn er ook. Zo zijn er lang niet op alle scholen wc’s. Kinderen poepen en plassen gewoon buiten. Hun handen wassen ze niet bij gebrek aan wasbakken en stromend water.

·

Vanuit de Rotaryclub in Maarssen (waar ik lid van ben) ondersteunen wij namelijk het goede doel “Wandelen voor Water” (http://www.wandelenvoorwater.nl/wat-we-doen/wat-is-ons-doel/). In dit verband streven we er naar om in maart 2014 in Maarssen een aantal wandeltochten van de grond te krijgen. Ik hoop dat het me lukt om jullie enthousiast te krijgen om een schoolmiddag hiervoor vrij te maken. Naast de wandeltocht krijgen de kinderen namelijk ook een rugzak en is er online studiemateriaal beschikbaar om in de klas meer met dit thema aan de slag te gaan, bijvoorbeeld bij Nieuwsbegrip. Een korte samenvatting:

Op 19 maart 2014 zal Rotary Maarssen met een aantal scholen de sponsorloop Wandelen voor Water in Maarssen organiseren. Voor de organisatie werken wij nauw samen met de Rotary clubs Maarsen-Breukelen en Stichtse Vecht, Samen hopen wij in de hele Stichtse vecht diverse wandelingen te organisaren.

Leerlingen in de klassen 7 en 8 gaan samen 6 km lopen. Voor veel kinderen in Afrika is dit namelijk een dagelijkse opgave.

De opbrengst gaat naar een scholenproject in Ghana. Dit project zal meerdere scholen voorzien van drinkwater en sanitatie.

9455157595_b15b6a2743_c