Met bewoners "de Blanckenbörg" naar Lichtweek Wedde

MET BEWONERS “DE BLANCKENBÖRG” NAAR LICHTWEEK WEDDE

Op maandagavond 7 september 2009 organiseerde de Rotaryclub Pekela een uitstapje voor de bewoners van het verzorgingscentrum “de Blanckenbörg” uit Blijham naar de Lichtweek in Wedde. De bewoners horen vaak iets over dit fenomeen dat zich zo vlakbij afspeelt maar zijn veelal niet in de gelegenheid een bezoekje te brengen. Getuige hiervoor was de geweldige belangstelling zodat er twee bussen en vier rolstoelbusjes ingezet moesten worden. In totaal gingen er zo'n kleine 80 bewoners en begeleiders mee.

Door het inzetten van het netwerk, kregen de bussen een plaatsje 1e rang langs de route van de optocht. Aangezien het wachten altijd lang duurt werd de tijd gedood met het nuttigen van een "euliekouke" (dou mie moar eine mit krent'n) en een lokaal bittertje dat door de lokale supermarkt werd gesponsord. De optocht, hoe klein ook, was een groot succes. Naast de waardering voor het vele werk dat de deelnemers hadden gemaakt aan uitdossing of anderszins, werden er vaak gezichten herkend en kwamen de herinneringen boven.

Na de optocht was het even wachten tot het een beetje donker zou worden maar, zoals gezegd, wachten duurt altijd lang. Om deze pijn wat te verzachten werden de inzittenden getrakteerd op een ijsje. Dit viel in goede aarde: men vond het allemaal geweldig.

Als afsluiting werd er een rondrit door Wedde gemaakt zodat alle versierde tuinen konden worden bekeken. Binnen het gekozen thema "sprookjes" waren alle registers opengetrokken door de bevolking. Vernuftige constructies die Pinokkio een lange neus bezorgden, Cinderella/ Assepoester uit de pompoen lieten verschijnen of de feestelijke en verlichte tuinen die een tafereel uit een sprookje moesten uitbeelden, het was allemaal even mooi en de bezoekers genoten met volle teugen.

Maar zoals altijd komt er aan goede en mooie dingen een eind en arriveerden de bezoekers rond half tien weer t(e)huis. De gevleugelde kreet hierbij was wel: "Toch mooi dat ze dit veur ons doun".

(Bekijk de foto’s van dit bezoek door hier te klikken).