BURCHTFAIR 2016: GRENSOVERSCHRIJDEND

fair01

BURCHTFAIR GRENSOVERSCHRIJDEND

De tweejaarlijkse Burchtfair in het Oost-Groningse Wedde, voor de vierde maal gehouden, had opnieuw een grensoverschrijdende opzet. De Rotaryclubs Pekela en Papenburg, die al tientallen jaren een hecht contact onderhouden, zorgden gezamenlijk voor de organisatie. Van beide zijden van de grens kwamen de zestig vrijwilligers, en ook aan bezoekers en standhouders was te merken dat het evenement in zowel Groningen als in het nabijgelegen Duitse gebied een goede naam heeft. Mede dankzij sponsoren werd er een prachtig resultaat van ruim € 20.000 geboekt.

De inspanningen van de organiserende Rotaryclubs worden om het jaar over de twee clubgebieden verdeeld. Als er geen Burchtfair is, is Papenburg aan de beurt met de tweejaarlijkse Sommerabend, die eveneens flink wat geld oplevert.

Unieke locatie

De locatie van de met veel activiteiten omlijste zomerfair in Wedde is evenwel uniek. Rond de borggracht hadden een kleine honderd standhouders hun waar uitgestald en was het goed toeven. De vredige rust deed roeriger tijden vergeten, toen in de Tachtigjarige Oorlog kasteelheer Adolf van Nassau zich waagde aan de Slag bij Heiligerlee. Hij keerde niet levend in Wedde terug.

De opbrengst van het evenement komt ditmaal ten goede aan twee goede doelen. In de burcht is het Vakantiehotel gevestigd. Dat biedt jaarlijks een kort verblijf biedt aan 500 kinderen waarvoor anders geen vakantie zou zijn weggelegd. De andere begunstigde is het Rode Kruis van Oost-Groningen, dat een zware periode meemaakt door de explosieve toestroom van vluchtelingen naar het opvangcentrum Ter Apel. Meerdere Rotaryclubs sprongen daar het afgelopen jaar al bij.

RTV Groningen was live vanaf de fair in de lucht.
Gouverneur Lourens Hacquebord was één van de geïnterviewden.

Loco-burgemeester Lea van der Tuin van Bellingwedde zwaait gastvrij het kasteelhek open.