Kom kennismaken op onze Open Avond

Een avondje Rotary geeft inspiratie en een bredere kijk op de wereld.

2 maart 2024

Wat weet u van Rotary Rhenen-Veenendaal?

Eind maart is weer de ‘Week van Open Rotarybijeenkomsten’ en daarom houdt Rotary Rhenen-Veenendaal een open avond op 28 maart a.s. Belangstellenden zijn welkom om een bijeenkomst bij te wonen en kennis te maken met de club. Want, wat weet u eigenlijk van Rotary in het algemeen, en club Rhenen-Veenendaal in het bijzonder?

Rotaryclub Rhenen-Veenendaal is één van de drie actieve Rotaryclubs in Veenendaal. Het verbindt leden uit beide plaatsen rondom een gezamenlijke inzet om de wereld een stukje mooier te maken. “We hebben als club het doel om mensen te steunen en onderwerpen te stimuleren die buiten de gebaande aandacht vallen” zegt voorzitter Wimbart de Kleuver. Onderwerpen als eenzaamheid, afstand tot arbeidsmarkt, culturele diversiteit, gezondheid, milieu en klimaat en ook ethiek in ons dagelijks handelen worden door Rotaryclub Rhenen-Veenendaal opgepakt. “We nodigen sprekers uit, steken de handen uit de mouwen of zamelen geld in om met die onderwerpen wat te doen” aldus programmacommissaris Fred de Groot: “het levert zoveel nieuwe invalshoeken op en draagt bij aan betere en bredere kennis”.

Alle drie de ‘Veense’ clubs houden een open avond. “Mensen hebben soms een wat ouderwets beeld van Rotary, terwijl de clubs in Veenendaal het best te omschrijven zijn als ondernemende, enthousiaste mensen die iets van zichzelf willen geven en dienstbaar willen zijn.” Wil jij eens kennismaken? Dan ben je van harte welkom tijdens de landelijke Week van de Open Clubbijeenkomsten uit om eens een kijkje te komen nemen. “Met deze open clubbijeenkomsten willen we mensen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met Rotary. Ongedwongen kunnen vragen wat je altijd al had willen weten over de Rotary”.

Ook steken de clubleden vaak de handen uit de mouwen. Natuurlijk op de landelijke NL-Doet dag, maar ook op andere momenten. Rotary Rhenen-Veenendaal organiseert bijvoorbeeld een kerstdiner op 1e kerstdag voor alleenstaande of eenzame ouderen. Een terugkerend feest voor velen die juist op zo’n familiedag die warmte ontberen.

Rotary is een internationale organisatie. In bijna alle landen ter wereld vind je Rotaryclubs. Samen met andere clubs realiseren Rotarians internationale projecten om de grootste uitdagingen van onze tijd aan te pakken. De drie Veense clubs hebben zo jarenlang een drinkwater project gesteund met middelen en ondersteuning samen met een lokale club in Kameroen. Daarnaast is er ook veel ruimte voor nadere kennismaking met elkaar en elkaars vak. “We wisselen onze professionele kennis uit, vertellen over ons vak en luisteren naar interessante en veelzijdige presentaties tijdens onze clubbijeenkomsten. Op het persoonlijke vlak zijn we een waardevol klankbord voor elkaar”.

Lid zijn van Rotary verrijkt je leven: je helpt actief mee om het verschil te maken en je sluit vriendschappen voor het leven. Als club vinden we het belangrijk om dienstbaarheid en fondsenwerving te verbinden met mooie activiteiten voor de inwoners van de regio. Het Cuneraconcert is daar een mooi voorbeeld van: Aan het begin van het jaar krijgen jongeren van het Jeugdorkest Nederland in de prachtige Cunerakerk de gelegenheid hun bijzondere talenten te tonen.” aldus Wimbart de Kleuver.

De voorzitters van de clubs nodigen u allen van harte uit om eens een clubbijeenkomst bij te wonen. U kunt dan zelf ervaren wat Rotary is en kennismaken met de leden.

Dit kan op donderdagavond 28 maart om 19.30 uur bij Rotaryclub Veenendaal-Rhenen in Hotel ‘t Paviljoen te Rhenen. Geef u hiervoor nu op via: secretaris.rcrv@gmail.com