Ondersteuning Green Rangers en waterfilters

ONDERSTEUNING GREEN RANGERS en WATER FILTERS

Op Bali is een prachtig initiatief ontstaan om Green Rangers op te leiden die de milieuproblematiek voortvarend aanpakken. Green Rangers verhogen het bewustzijn over afval en afvalscheiding. Maar zij schuwen ook niet om handen uit de mouwen te steken, bijvoorbeeld door de prachtige stranden van Bali weer plasticvrij te maken.

A group of young girls in green t-shirts

Description automatically generated with low confidenceGreen Rangers is een initiatief van De Window to the World school. Deze is twintig jaar geleden opgericht als community school met als doel onderwijs vernieuwing in te voeren in een gebied dat in ontwikkeling was achtergebleven. Leraren worden getraind en leerlingen krijgen gesubsidieerd kwalitatief goed onderwijs. De school heeft milieu onderwijs altijd hoog in het vaandel gehad. Met het Green Rangers programma is het milieu programma ook voor kinderen van buiten school toegankelijk gemaakt.

A group of people on a beach

Description automatically generated with medium confidence

Bali is in 20 jaar tijd in een plastic crisis geraakt. Dit heeft te maken met de snelle opkomst van het gebruik van plastic, en met name eenmalig te gebruiken plastic. Door de economische vooruitgang op het eiland, en daaruit volgende hogere consumptive is er veel meer plastics. En helaas is het vuilnis ophaal systeem verouderd en niet in staat om voor recycling te zorgen. 50% van het afval gaat direct de rivieren in. Deze rivieren monden uit in de oceaan en het plastic komt in het zwemwater en op de stranden terecht.

A picture containing indoor, person, table, group

Description automatically generated

Een van de onderdelen van het Green Rangers programma die worden ondersteund door RC Rhenen -Veenendaal is het Waterfilter programma.

Green Rangers proberen zoveel mogelijk mensen het belang van waterfilters voor drinkwater uit te leggen in de hoop dat huishoudens daarmee het kraan of-bronwater dat zij gebruiken te filteren in plaats van plastic drinkwater vaten te gebruiken. Voor armere huishoudens die zich een dergelijk waterfilter niet kunnen veroorloven doneert RC Rhenen-Veenendaal 50 waterfilters per jaar. De GreenRangers dragen er zorg voor dat deze filters op de juiste plek terecht komen en organiseren hiervoor informatie middagen en begeleiding bij het onderhoud.

Door de hulp van RC Rhenen-Veenendaal kan dit programma draaiende blijven en zich verder ontwikkelen. Daarvoor zijn wij u zeer erkentelijk. Vriendelijk groeten van het Bali team.
A group of women posing for a photo

Description automatically generated with medium confidence