Global Grant Project

Empowering Girls

Sinds 2020 is Rotary Club Santpoort actief betrokken bij een Global Grant project in Zimbabwe, gericht op een beter bestaan voor jonge vrouwen en wezen aldaar.

Elke week overleggen drie leden van onze club met leden van de Rotary Club of Harare City die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering, en medewerkers van The Future of Hope Foundation. Deze NGO is opgericht door Young Global Leader Chido Govera en verzorgt de daadwerkelijke implementatie in Harare, Bulawayo, Chipinge en zes andere districten in Zimbabwe.

Het project loopt heel goed, als je kijkt naar het aantal mensen dat is getraind. Liefst 910 mensen, veelal jonge vrouwen en wezen, hebben geleerd om paddenstoelen te kweken en meteen een prachtige eerste oogst binnengehaald. Daarmee hebben ze zelf te eten gehad en nu al naar schatting bijna 700.000 dollar aan inkomsten gegenereerd. Dat is een geweldig resultaat als je bedenkt hoe lastig het is om in een land als Zimbabwe iets voor elkaar te krijgen, en dat het ook nog eens in corona tijd was!

Om paddenstoelen te kunnen blijven kweken hebben de kwekers nu echter toegang nodig tot nieuwe inputs, zoals bijvoorbeeld paddenstoelenzaad. Maar de boeren coöperaties en winkels waar de kwekers die benodigdheden kunnen kopen functioneren nog niet zoals gewenst. Daar gaan we de komende maanden aan werken, zodat we het project eind juni 2023 kunnen afronden.

Neem gerust ook een kijkje op  EMPOWERING GIRLS (rotary.nl)  Daar vind je de presentatie die Chido Govera onlangs hield bij ons op de club, en het interview tussen Rutger Mazel en Peter Wiers die namens onze club bij het project betrokken is.

Update: Op 22 november 2023 is  door de drie betrokken leden uit onze club een update gedaan inzake het Project met presentatie.

Uit deze presentatie blijkt een enorme betrokkenheid van de drie leden met elk een eigen invalshoek waardoor het zeer helder werd voor een ieder hoe de weg van 'doel tot concrete uitvoering' in dit project verloopt!