Vier keer Paul Harris Fellow

4 nieuwe PHF in de club

Auteur: Henk Hietbrink 9 april 2011

Bijgaande foto toont een viertal nieuwe Paul Harris Fellows van onze Sassenheimse RC.

Er zijn bij de PHF twee zaken aan de orde. In de eerste plaats is bij het fenomeen PHF nuchter gezegd gewoon “fondsverwerving” belangrijk. Een PHF kost (een individueel lid of een Rotary Club) geld en…….levert geld op. Namelijk voor de Rotary Foundation. Dat uiterst belangrijke Fonds financiert de meeste Rotaryhulpacties voor betere opvoeding, betere internationale verstandhouding en meer vrede. In de praktijk betekent dit dat er gelden worden besteed aan uitwisselingsprogramma’s van studenten tot aan de uitroeiing van kinderverlamming, enzovoort. Elke Rotaryclub in de wereld levert jaarlijks een bijdrage aan dit Fonds. Bijvoorbeeld door een (jaarlijkse) vaste contributie per lid. Een tweede manier is, dat daarenboven de Club een of meer leden “promoveert” tot een PHF. In dat geval betaalt de penningmeester 1000 dollar extra. [Elk individueel lid kan overigens ook die 1000 dollar storten, dan is hij of zij ook PHF!]

Vervolgens het tweede aspect: het “eerbetoon” door de club aan het betreffende lid van de club. Dat is toch wel iets bijzonders. Je club stort een substantieel bedrag. Dat moet toch wel verantwoord zijn. Dús vat een nieuwe PHF-er dit op als een heel eervolle onderscheiding! Bij deze foto: Na het 35-jarig bestaan van Rotary-club Sassenheim werden liefst vier leden benoemd als PHF-er. [En dat kostte de club dus 4000 dollar, maar het Rotary Foundation Fonds ontving daarmee ook dat bedrag!].

In de eerste plaats zien we hier: Henk Boersma. Zijn vele verhalen gehoord hebbende over Rotary locaal, regionaal, nationaal en internationaal, weten wij dat Henk gigantisch veel tijd, energie en denkkracht stopte in zijn arbeid als Gouverneur van ons District. Eigenlijk zou één keer per halve eeuw elke club een Gouverneur moeten leveren. Kortom, wij zijn trots op hem.

Voorts zien wij onze oud-voorzitter Kees Brouwer, een onverwoestbare vechtjas. Wat wil je van een Generaal! Kees blijft anno 2011 (hij is inmiddels ruim boven de 75) écht houthakken – met – de bijl (zie ook de foto in ons jubileumboek) tot en met zeer actief en leidend deelnemer in de commissies van Community Service’.

Vervolgens Rinus Alkemade. Het is evident, dat hij de belangrijkste schakel is bij het integreren van jongeren uit de Verenigde Staten of Canada om hen zo snel mogelijk wegwijs te maken in onze taal. Door zijn inzet waren de resultaten mijns inziens (tja, ik ben van oorsprong nederlandist) spectaculair! Daar komt nog bij, dat Rinus elke maand weer een geweldig humoristisch verslag geeft van wat er elders in de bollenstreekclubs is verteld…..als daar voldoende tijd voor is tijdens clubzaken……!

De vierde man in dit rijtje is ene Henk Hietbrink, tevens auteur van dit verhaaltje. Hij vermoedt dat hij zijn PHF te danken had aan zijn lidmaatschap vanaf de oprichting van de club. Hij was ruim anderhalf jaar de eerste voorzitter en regelde de start, de installatie en de charteruitreiking. Hij bleef vanuit die start de club vanuit zijn schoolmeester-classificatie de club lastigvallen. Tot op heden toe. Voorts maakte hij samen met Paul Vogels een illustratief Jubileumboekje ter gelegenheid van ons 35-jarig bestaan. [Zie verderop in deze site!]

Hoe dan ook, Rotary-Foundation heeft 4000 dollar extra ontvangen. En vier Sassenheimse Rotarians hebben er weer een speldje bij. In hun nachtkastje.

Henk Hietbrink