xx

Plastic Soup Surfer naar Schoonhoven

Merijn Tinga

Merijn Tinga, ook wel bekend als de Plastic Soup Surfer komt naar Schoonhoven. Op uitnodiging van de plaatselijke Rotary houdt hij op vrijdagmiddag 2 juni een lezing over zijn activiteiten en gaat hij in discussie met leerlingen van het Schoonhovens College.

Merijn Tinga is een Nederlandse bioloog, kunstenaar en activist die zich inzet voor het verminderen van plasticvervuiling, met name plastic in waterwegen en oceanen.

Hij maakte zijn eerste kitesurfboard van verzamelde plastic afval. Met zijn kitesurfboard surfte hij als Plastic Soup Surfer 350 kilometer langs de Nederlandse en Belgische kust om aandacht te vragen voor het zwerfafval op zee. Merijn Tinga is tevens medeverantwoordelijk voor recente doorbraken voor statiegeld op kleine plastic flesjes en blikjes. De bijeenkomst vindt plaats op het Schoonhovens College aan de Albert Plesmanstraat 4.

Gemke Jager, watercommissaris van Rotaryclub Schoonhoven is bijzonder blij met de komst van Merijn naar de Zilverstad. “Als commissie hebben we bewustwording over duurzaamheid hoog in ons vaandel staan. Leerlingen bewust maken van schoon (drink) water en van de gevolgen van klimaatverandering voor waterbeschikbaarheid en waterveiligheid. Dat bewustzijn groeit onder de jongeren. Zij willen in tegenstelling tot veel ouderen vaak wel verandering”.

Sandra Niemeijer, de rector-bestuurder van het Schoonhovens College juicht de komst van de bekende Plastic Surfer naar haar school toe. “Merijn spreekt jongeren aan. Hij neemt ze mee aan de hand van zijn expedities en campagnes. Hij heeft een verhaal dat jongeren weer inspiratie en hoop geeft. Ik hoop dat we als school – samen met de Rotary en vanaf volgend jaar ook CSG Willem de Zwijgerschool - er een jaarlijks evenement van kunnen maken.

Ook de gemeente Krimpenerwaard neemt deel aan het project. Samen met de stichting Krimpenerwaard Schoon gaat de gemeente met leerlingen zwerfvuil rapen in Schoonhoven-Noord.

Vervolg

Het rapen van zwerfvuil wordt op zaterdag 3 juni voorgezet door de Rotary leden. Het is dan wereldwijd: End Plastic Soup Action Day. Samen met de scouting Olivier van Noort starten ze om 10.00 uur in het Springer park nabij restaurant Springer.

Marco Kortland van de gemeente is enthousiast over de actie. “De overheid kan het niet alleen. Duurzaam gedrag doe je samen. Met inwoners en ondernemers, met maatschappelijke organisaties zoals Krimpenerwaard Schoon en de Rotary. Ik ben blij dat ook het bedrijfsleven meedoet met de actie”.

De komst van Merijn Tinga wordt gesteund door Hieselaar Nederland B.V. en het Schoonhovens Veerbedrijf. Twee bedrijven die lid zijn van Waardzaam, een club van bedrijven in de gemeente die duurzaamheid als onderdeel van hun bedrijfsvoering hebben opgenomen.