Inzamelingsaktie Ukraïne

Inwoners van Son en Breugel geven gul voor Oekraïne

ma 7 mrt 2022, 15:34

Son en Breugel - De Rotary Club Son en Breugel veronderstelt dat iedereen in Son en Breugel, net zoals in de rest van Nederland, geschrokken is van de inval in de Oekraïne door Rusland. Veel mensen voelen zich lamgeslagen en de machteloosheid overheerst. Alle berichtgeving op internet, in de kranten en op de televisie en radio wordt verslonden. Maar wat zou je kunnen doen om echt te helpen?

De Rotary Club Son en Breugel was maandag 28 februari erg onder de indruk van het Facebookbericht van de firma De Rooij over hun Oekraïense collega’s en hun familieleden ‘die allemaal live in een helse horrorfilm terecht gekomen zijn. Sommigen gaan terug en willen vechten, anderen zijn al terug, maar er zijn er ook veel die voorlopig niet meer terug willen. En van alle meningen is wat te zeggen! Er zijn nu al een aantal chauffeurs onderweg naar hier, vluchten voor alle ellende daar, alles achterlatend… alles!’, stond in het bericht te lezen op Facebook.

Gerard de Rooij en al zijn medewerkers hebben de handen uit de mouwen gestoken en zijn een inzamelingsactie voor kleding gestart en daar werd veel, bijna te veel, gehoor aan gegeven. Geweldig!

Op de vraag vanuit Rotary Club Son en Breugel wat zij zouden kunnen doen om mee te helpen werd door Anneke de Rooij en haar collega Pieter, die de actie coördineerden, geantwoord dat er een groot tekort was aan eerste levensbehoeften, zoals onder andere verbandmiddelen, luiers, batterijen, babyvoeding en energierepen. Zij vroegen of de Rotary Club dat op zich wilde nemen.

Dankzij de geweldige medewerking van Mark van Herpen van de Jumbo aan de Nieuwstraat en Marcel en Jeannette Verhoeven van de PLUS aan de Amerikalaan mocht de Rotary Club vanaf donderdag 3 tot en met zaterdag 5 maart in hun winkel spullen verzamelen die door hun klanten waren gekocht en aan de actie gedoneerd werden. Wat er toen gebeurde was ongelooflijk!

Bijna iedere bezoeker van de winkels, jong en oud, wilde aan deze actie meedoen en er werd gul, heel gul gegeven. Ook de teams van beide supermarkten droegen bij en deden, voordat ze naar huis gingen, nog snel een rondje door de winkel om spullen van het boodschappenlijstje van de Rotary Club te kopen.

Er werden volle winkelwagentjes gebracht, klanten die speciaal naar de winkel kwamen om spullen te kopen. Vriendenkringen die geld verzameld hadden om allerhande babyspulletjes of verbandmiddelen te brengen, er waren mensen die geld gaven en vroegen of de vrijwilligers van de Rotary zelf de spullen wilden kopen. Beide winkels gaven veel spullen en voorzagen de vrijwilligers van drinken en eten. Ook de Etos had bakken neergezet waarin klanten producten konden doneren.

Allemaal om stil van te worden. Geweldig om te zien dat we in deze tijd toch iets voor elkaar over hebben. De leden van de Rotary hadden niet verwacht dat het zo’n vaart zou lopen. Het resultaat was dat veel schappen snel leeg raakten en mensen gingen spullen van thuis ophalen of gingen elders inkopen doen en kwamen die alsnog brengen.

Iedereen die aan deze inzamelingsactie heeft meegewerkt was enorm onder de indruk van de vrijgevigheid van de Son en Breugelse inwoners. En van de diepgaande gesprekken die gevoerd werden over de zorgen van deze tijd die samen gedeeld worden. Maar ook respect voor de hardwerkende medewerkers van Gerard de Rooij en vrijwilligers die de boodschappen hebben ingeladen in de trucks, zodat ze snel aan de Pools-Oekraïense grens afgeleverd en gedistribueerd kunnen worden.

Son en Breugel, bedankt voor jullie grote vrijgevigheid, het was meer dan indrukwekkend! Mocht het onverhoopt vaker nodig zijn hopen, dan hoopt Rotary Club Son en Breugel weer op jullie medewerking.

Afbeelding Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding