End Polio Now

Strijden tegen polio

Frank van der Meijden, lid van Rotary Club Son, en zijn nichtje Katinka van der Meijden (2e van rechts) vertrekken vrijdag 17 februari a.s. als vrijwilliger naar India. De reis staat in het teken van de actie "End Polio Now", een initiatief van Rotary International.

Frank en Katinka gaan, in samenwerking met Rotarians vanuit de hele wereld, kinderen vaccineren tegen de kinderverlammingziekte polio. Vanuit Nederland vertrekt een groep van zestien personen naar New Delhi. De groep reist vervolgens verder naar Uttar Pradesh, wat betreft inwonersaantal de grootste staat in India. De deelnemers reizen op eigen kosten, maar hebben ook via diverse Rotaryclubs geld ingezameld waarvan 90(!) ter plaatse gemaakte rolstoelen en krukken worden gekocht en aan polioslachtoffers worden uitgereikt.

Nog niet zo lang geleden werd de wereld verlamd door de vrees voor polio. In 1985 maakte polio in 125 landen nog meer dan 350.000 slachtoffers per jaar. Rotary is in het begin van de jaren ‘80 begonnen met de planning van één van de meest ambitieuze humanitaire programma’s ooit. In 1985 werd het miljoenen dollars kostende PolioPlus programma geïnitieerd, met als doel alle kinderen op aarde te vaccineren tegen polio.

Rotary heeft samen met haar partners – de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO, UNICEF, en de US Centers for Disease Control and Prevention (US CDC) – onvermoeibaar gewerkt om de wereld te bevrijden van het poliovirus. Rotary is in staat geweest om hieraan bijna 1 miljard US$ bij te dragen.

Sinds 1985 hebben meer dan twee miljard kinderen het orale polio vaccin ontvangen. Het aantal gevallen van polio is met 99.8% gedaald - tot minder dan 1.000 in het jaar 2010. In slechts vier landen – Afghanistan, India, Nigeria en Pakistan – is polio nog nooit uitgeroeid geweest.

De wereld is echter nog niet poliovrij. Het poliovirus kan zich gemakkelijk naar poliovrije gebieden verplaatsen. Zolang er ook nog maar één geval van polio blijft bestaan, zijn kinderen niet veilig voor deze dodelijke ziekte. Daarom worden regelmatig National Immunization Days (NID’s) gehouden in alle bedreigde landen. Op deze dagen worden alle kinderen van 0 t/m 5 jaar gevaccineerd. In India gebeurt dat 10x per jaar. Tijdens één NID worden in 2 dagen tijd 174 miljoen kinderen door 2,5 miljoen vrijwilligers gevaccineerd.

“De uitroeiing van polio zal een van de belangrijkste mijlpalen in de gezondheidszorg uit de geschiedenis zijn, en wij hebben ons verbonden om dat doel te bereiken samen met Rotary als een van onze belangrijkste partners.”

Bill Gates, medevoorzitter, Bill & Melinda Gates Foundation