Hollands Venetiëtocht Editie 2023 was groot succes!

Een zonnige editie van de Hollands Venetiëtocht op de fiets

Op zondag 20 augustus 2023 vond voor de 21e keer de Hollands Venetiëtocht op de fiets plaats. Het was een zonnige dag en bijna 800 deelnemers genoten van de prachtige fietsroutes door de Kop van Overijssel. De fietstocht heeft € 8.810 opgebracht verdeeld over de goede doelen Kopje Cultuur, Present Steenwijkerland en Samen op de Duofiets.

Bij de inschrijftafel in de vertrek- en aankomsthal van de Meenthe in Steenwijk ontvingen de deelnemers munten, en konden zij zelf bepalen naar welk goed doel hun bijdrage  zou gaan. Samen met bijdragen van diverse sponsoren leverde dit mooie opbrengsten op: € 2.260 voor Kopje Cultuur, € 3.140 voor Present Steenwijkerland en € 3.410 voor Samen op  de Duofiets. De cheques werden na afloop van de Hollands Venetiëtocht uitgereikt door Abraham Kok namens Rotary Steenwijk & Steenwijk Regio aan vertegenwoordigers van de drie goede doelen.

Kopje Cultuur

Elk tweede weekend van september is Steenwijk het culturele hart van de regio. Dan vindt Kopje Cultuur plaats, een straattheaterfestival gecombineerd met Open Monumentendag. Dit jaar is dat op 8, 9 en 10 september. Dit festival is voor jong en oud. Zie ook www.kopjecultuur.nl.

Present Steenwijkerland

Deze stichting wil graag een brug slaan tussen mensen die iets te bieden hebben en mensen die daarmee geholpen kunnen worden. Naar elkaar omzien staat bij hen hoog in het vaandel. Ook leden van de Rotary hebben, via deze stichting, al regelmatig mensen geholpen  die hulp nodig hadden.  Zie ook www.stichtingpresent.nl/steenwijkerland.

Samen op de Duofiets

Het doel van deze organisatie is om mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking de mogelijkheid te bieden om onder begeleiding te fietsen. Samen op de Duofiets is gevestigd in de gemeente Westerveld en de omgeving is bij uitstek geschikt om mooie fietstochtjes te maken. Zie ook www.samenopdeduofiets.nl.

Sponsorontbijten

Voorafgaand aan de fietstocht waren er voor de vele sponsoren sponsorontbijten met een motiverend verhaal van de enthousiaste gastspreekster Esmé Stollenga. Esmé woont sinds kort in Steenwijk en fietst regelmatig op de racefiets in de omgeving van Steenwijk. Van jongs af aan altijd geschaatst maar heeft ook veel blessureleed gehad. Tot drie keer toe is zij geopereerd aan haar rug, maar steeds wist zij zich weer terug te knokken als topsportster. Hoogtepunt in haar carrière is dat zij in 2018 uit mocht komen voor Team NL tijdens de World Cup 500 meter schaatsen in Japan. En begin dit jaar werd zij Nederlands Schaatskampioen Pure Sprint. Na afloop van de sponsorontbijten sprong zij op de racefiets om zelf nog de Hollands Venetiëtocht op de fiets te rijden.

Organisatie

De organisatie van de Hollands Venetiëtocht, bestaande uit vertegenwoordiging van RTV Steenwijk, Rotary Steenwijk & Steenwijk Regio had mooie routes van 40, 60, 80 en 120 kilometer uitgezet dwars door de Kop van Overijssel en nationaal park Weerribben Wieden. De twee kortere afstanden voor de recreatieve fietsers, de langere afstanden voor de sportfietsers.

Na afloop kon men nog gezellig nazitten en napraten in de aankomsthal van de Meenthe, onder het genot van een drankje en bitterballen.

Foto: Zilverslang Fotografie (of op sociale media #zilverslangfotografie)

Volgend jaar vindt de 22e editie plaats op zondag 18 augustus!!